HTML

Morgómedve

Friss topikok

  • Gyula Turcsán: Pötyi az anyukája révén az unokatestvérem volt! Nem volt könnyű élete, de örülök, hogy a gyerekek ... (2023.03.13. 19:46) Emlékezés Dr. Anóka Izabellára
  • FlashFWD: és még egyszer: info. :) késő van, na! (2021.02.01. 23:19) Summa summarum vagy Szumma szummárum?
  • Morgó Medve: @g.dani: Kedves Galya, szép kis kalamajkát okozott Magánál ez a generátoros üzem. Úgy látom azért ... (2019.01.03. 09:11) Morgolódás porszívó teljesítmény ügyben
  • exbikfic: @Morgó Medve: Köszönöm, igyekszem, bár most már jó ideje éppen a kedvetlenség szakaszában vagyok. ... (2018.11.30. 21:35) Egy blog vége
  • Morgó Medve: @vajgerpeti: Én már cimbora elég sokszor kapcsolom ki a magam képcsöves televízióját. A beszélgeté... (2018.11.18. 17:58) A LED projekt vége

Az itt szolgáló szovjet kiskatonákról

2017.02.06. 18:19 Morgó Medve

Jó volt ez a tegnapi film és meglepően jól emlékeztem a történetre. Ráadásul az orosz fordítás is nagyon jó volt, akik beszéltek, szépen beszéltek oroszul, akik meg fordították jól ismerték nem csak az orosz nyelvet, hanem a körülményeket is. Örülök, hogy felhívtam a filmre a figyelmet, remélem sokan tartottak velem. Most kaptam az egyik olvasómtól a linket, aki lemaradt róla itt 7 napig még megnézheti, köszönjük szépen:

http://www.mediaklikk.hu/2017/01/20/ezredes-a-kastelyban/

Egy dologról érdemes röviden szót váltani, ez pedig egy félreértés amelynek én is évtizedekig áldozata voltam. Az ember hajlamos panelekben gondolkodni és azt hinni, hogy az itt szolgáló szovjet katonáknak milyen szerencséjük volt hogy itt szolgálhattak, hiszen kijutottak külföldre ami otthon nagyon sok embernek nem adatott meg. Tehát a magyar ember (én is) azt hihette, hogy nekik tényleg szerencséjük volt, hogy nem otthon töltik katonaidejüket.

Aztán egyszer, nem is olyan túl régen, talán 10 éve azt olvastam vagy hallottam valahol, hogy akik otthon szolgáltak sokkal jobban jártak. És tényleg így van, otthon azért gondolom megmaradtak azok a kimaradási lehetőségek mint itt is, vagyis a kimaradás, aznap éjfélig, az eltávozás egy hétvége erejéig és a szabadság. Ilyenkor elhagyták a laktanyát és úgy élhettek mint mindenki más. Persze a rendet betartva.

Ezzel szemben a külföldön, így nálunk is szolgáló katona megérkezett a vonattal valamelyik városba, onnan teherautókkal beszállították őket a laktanyába oszt jó napot! 3 évig vagy kijutott a laktanyából vagy nem, de inkább nem. 

Én olyan helyen tanultam középiskolában (Esztergom-Kenyérmezőn, ma Esztergom-Kertváros), ahol volt szovjet garnizon, láttunk vasárnaponként a városban - egy egy tiszt vezetésével - csoportosan kint lévő szovjet kiskatonákat, de nem sokat. Mondjuk 20 főt. Biztos vagyok benne, hogy a laktanyába érkező kiskatonák 80 %-a úgy ment vissza a hazájába, hogy egy órát sem volt a laktanyán kívül. Hát ettől tényleg jobban jártak volna ha otthon maradnak. Akkor azért lett volna kimaradás, eltávozás és szabadság is. Úgy hogy ezeknek szegényeknek ez nem volt jó.

Gondolom, mennyire élvezhették a napsütéses őszi napokon az almaszedést, főleg, hogy időnként csinos magyar lánykák is arrafelé bicikliztek, ahogy a filmben is hallottuk. Úgy hogy itt tényleg mindenki nyertes volt ezekben az almaügyletekben. A szovjet kiskatonák is.

Egyébként a tisztekkel és tiszthelyettesekkel más volt a helyzet. Ők akkor mehettek ki a városba amikor akartak. Én tőlük tanultam meg igazán oroszul, minden alkalmat megragadtam a nyelvgyakorlásra. Sokszor megfordultam a kikötői kocsmában meg a mozi melletti Bisztróban is. Leülni nem lehetett, állva kellett bekanalazni a messze földön híres halászléjüket. Imádtam ahogy készítették, szép nagy pontyszeleteket adtak benne. Gyakran ettem úgy hogy mellettem 2-3 szovjet tiszt kanalazta a halászlét. Ők is igen szerették. Ilyenkor mindig beszélgetést kezdeményeztem, hogy gyakoroljak. 

Végezetül megmutatom a Bisztrót, az interneten találtam, már nem tudom hol, nem tudom megadni honnan vettem, de ezúton köszönöm annak aki feltette.

 bisztro.jpg

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: Filmek Orosz és szovjet témák

A bejegyzés trackback címe:

https://morgomedve.blog.hu/api/trackback/id/tr7212188772

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása