HTML

Morgómedve

Friss topikok

  • Gyula Turcsán: Pötyi az anyukája révén az unokatestvérem volt! Nem volt könnyű élete, de örülök, hogy a gyerekek ... (2023.03.13. 19:46) Emlékezés Dr. Anóka Izabellára
  • FlashFWD: és még egyszer: info. :) késő van, na! (2021.02.01. 23:19) Summa summarum vagy Szumma szummárum?
  • Morgó Medve: @g.dani: Kedves Galya, szép kis kalamajkát okozott Magánál ez a generátoros üzem. Úgy látom azért ... (2019.01.03. 09:11) Morgolódás porszívó teljesítmény ügyben
  • exbikfic: @Morgó Medve: Köszönöm, igyekszem, bár most már jó ideje éppen a kedvetlenség szakaszában vagyok. ... (2018.11.30. 21:35) Egy blog vége
  • Morgó Medve: @vajgerpeti: Én már cimbora elég sokszor kapcsolom ki a magam képcsöves televízióját. A beszélgeté... (2018.11.18. 17:58) A LED projekt vége

Artúr bácsi

2012.08.13. 09:11 Morgó Medve

Artúr bácsi cukorkaárus volt az egyetemen amikor én oda kerültem. Akkoriban az egyetem legnagyobb előadóterme egy héten kétszer 2-2 előadás erejéig moziként funkcionált. Gyakran volt úgy, hogy gyakorlatról egyből odamentünk. Leraktuk a padra a cuccainkat és már néztük is a legújabb filmeket. Úgy emlékszem a mi mozink úgynevezett bemutató moziként működött, vagyis mindig a legújabb filmeket játszották.

Kivéve 1970-ben egy 2 hetes időszakot, akkor ünnepeltük ugyanis hazánk felszabadulásának 25 éves évfordulóját és két hétig csak szovjet filmeket vetítettek. Azt sem a szokásos rendben, hogy ugyanazt a filmet vetítették 5-kor is és 7-kor is, hanem mindkét alkalommal más-más filmet. Én sokszor ki sem jöttem a két film között a teremből, nem ittunk mi akkoriban annyi sört mint manapság, az üdítőitalt sem hordtunk még akkoriban magunkkal, így aztán a lustaság erősebb lehetett bennem, mint a megkönnyebbülés vágya. A belépőjegy ára is szinte minimális volt, gondolom az állami dotáció is számottevőbb volt benne ment a többi filmnél. Summa summarum jól éreztem magam, napi 2 film, bagóért, a bolondnak is megérte.

Hogy Artúr bácsi ezen alkalmakkor is árulta-e a cukorkáit nem tudom. De hogy Artúr bácsi az egyetemi közélet fontos tényezője volt az biztos. Árudáját egy nagyobb méretű fatálcán hordta ami vagy a nyakába volt akasztva hevederekkel, vagy a vállai tartották de tény, hogy ő sétált és erről az asztalkáról szolgálta ki a mozi közönségét. Hogy napközben és a hét többi napján mit csinált nem tudom. Idős ember volt, lehet, hogy élvezte a nyugdíját. Én csak erre emlékszem, egy kis mosolygós emberke aki a nyakában lógó tálcáról csokoládét és cukrot árult a vetítésre váró közönségnek. Abban biztos vagyok, hogy szerette a hallgatókat, és ők is őt. Hogy családja volt-e? Nem tudom. Lehet, hogy nem. Hajnalban számolgattam, hogyan élhette meg a háborút.

Amikor én 1968-ban Miskolcra kerültem már ott volt. Ha feltételezem, hogy 60 éves volt, akkor 1908-ban születhetett. 1944-ben 36 éves, vidéken élő zsidó ember volt. Vidéken nem voltak menlevelek és védett házak, így aztán gondolom 1944 nyarán neki is az jutott osztályrészül mint a többi vidéki sorstársának. Amikor aztán felszabadították a tábort nem ment Palesztinába, nem ment sehová, hanem hazajött. Gyanítom sokan nem maradhattak meg a rokonságból.

Amikor elautózom az avasi zsidó temető mellett mindig eszembe jut, hogy egyszer meg kéne keresni a sírját néhány a sírjára szánt kődarabbal a zsebemben. De látva a rengeteg sírt mindig visszariadok. De ahogyan magamat ismerem egyszer belevágok és megpróbálom megtalálni. Addig is megőrzöm emlékeimben Glück Artúrt, Artúr bácsit, a diákság nagy barátját.

8 komment

Címkék: Egyetem Fiatalkor

A bejegyzés trackback címe:

https://morgomedve.blog.hu/api/trackback/id/tr175182258

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_26298 2012.08.13. 09:28:15

Szokatlan módon én leszek az első hozzászóló, mégpedig azért, hogy Vajgerpeti barátomat biztassam, hogy segítsen nekem, igazítsa ki emlékezésemet. Ő mindig jobban szokott emlékezni a részletekre. Biztos vagyok benne, ha most is "vonalban van" szívesen megteszi. Természetesen örömmel veszem mások kiegészítéseit is. És m i n d e n hozzászólásnak örülök és köszönöm.

vajgerpeti 2012.08.13. 12:10:28

Artúr bácsi egy ikon volt az egyetemen. Én 1964-ben kerültem a gépész karra és Ő már akkor is dolgozott az egyes előadó úgyis mint mozi előtt a bejárattól jobbra. Tőle a törzsvendégek kaphattak minimális pénzügyi segélyt hozomra, sőt aki nagyon közel állt hozzá annak egyszer egyszer még a lakását is átengedte intim percekre, addig amíg Ő a műszakját töltötte a mozi előtt. Már nem tudom mikor volt, de a 70-s évek közepe körül az egyik gépész évfolyam tiszteletbeli évfolyamtársának választotta meg. Egyedül élt és úgy ment el, hogy csak akkor tűnt fel a hiánya, amikor nem jelentkezett dobozaival az aulában a szokott helyén. Egyetemista barátai temették el, és a Húzótüskében úgy köszöntek el tőle: Glück Artúr dobozaival felszállt az utolsó 12-re és köszönés nélkül csendben ahogy élt elment. Mivel én elég jelentős számosságú Húzótüskével rendelkezem megkeresem az abban írt nekrológot és abból az innen hiányzó részleteket igyekszem pótolni. Az esetleges homály oszlatására: A Húzótüske a Gépészmérnöki Kar páratlan mennyiségű információival bírt az órai és az órán kívüli derűs eseményekről, ki-el és beszólásokkal. Páratlan azért volt mert minden páratlan évben jelent meg. Mindig egy tanszék vállalta a patronálását és a Rektori Hivatal segítségével került nyomdába.

vajgerpeti 2012.08.13. 14:33:19

Artúr bácsi második rész. 1978 április 26-n temették, 66 évet élt. 1950 október 2-n került az egyetemre mint portás. Az egyetem akkor a mostani Földes Ferenc gimnázium épületében működött egyetlen karral. A bányász és kohász kar csak hosszú huzavona után 1964-ben került át teljesen Miskolcra Sopronból. 1954-ben nyílt meg az egyetemi mozi és Artúr bácsi visszatért eredeti szakmájába, hiszen Ő kereskedőnek tanult. A Húzótüske 13-dik számában jelent meg vele egy kis beszélgetés, mint az 1977-es évfolyam tiszteletbeli évfolyam társával. Ez a beszélgetés a "Mi Egyetemünk" című újságban jelent meg az 1977 február 21-i számában. A Húzótüskét kezdetben gépész kari tanszékek patronálták, majd 1966 óta az utolsó számig a bányász és kohász tanszékek is támogatói lettek.

Morgómedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2012.08.14. 14:13:49

Köszönöm a kiegészítésedet, tudtam, hogy számíthatok rád. Kikerestem a könyvtárban a fellehető "Húzótüskék" lelőhelyét, itt találhatók: http://kvt96.lib.uni-miskolc.hu/huzotuske/

Samu 2012.08.14. 22:29:42

A 60-as években a normál mozikban is ilyen nyakba akasztható, nagy fatálcáról árulták a perecet. (1 Ft-ba került.) :-)

Morgómedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2012.08.16. 06:45:24

Jó, hogy megerősítettél, már kezdtem azt hinni, hogy nem jól emlékeztem. A belépőjegy meg 2 forintba? :)

Samu 2012.08.16. 13:51:58

A mozijegy ára attól függött, hogy hová szólt, melyik sorba. Ha jól emlékszem, az első sorokban 4 Ft volt a jegy, de ott a film végére eltört a kedves néző nyaka, annyira fölfelé kellett nézni. Úgy a 10. sor körül már jól lehetett látni, és ott még az ára is elfogadható volt.

Morgómedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2012.08.18. 20:52:09

Valóban az első sor volt a legolcsóbb, az lehetett 1 forint de ott azért valóban elég nehéz volt végignézni a filmet. :)
süti beállítások módosítása