HTML

Morgómedve

Friss topikok

  • Gyula Turcsán: Pötyi az anyukája révén az unokatestvérem volt! Nem volt könnyű élete, de örülök, hogy a gyerekek ... (2023.03.13. 19:46) Emlékezés Dr. Anóka Izabellára
  • FlashFWD: és még egyszer: info. :) késő van, na! (2021.02.01. 23:19) Summa summarum vagy Szumma szummárum?
  • Morgó Medve: @g.dani: Kedves Galya, szép kis kalamajkát okozott Magánál ez a generátoros üzem. Úgy látom azért ... (2019.01.03. 09:11) Morgolódás porszívó teljesítmény ügyben
  • exbikfic: @Morgó Medve: Köszönöm, igyekszem, bár most már jó ideje éppen a kedvetlenség szakaszában vagyok. ... (2018.11.30. 21:35) Egy blog vége
  • Morgó Medve: @vajgerpeti: Én már cimbora elég sokszor kapcsolom ki a magam képcsöves televízióját. A beszélgeté... (2018.11.18. 17:58) A LED projekt vége

Lőszer és babkonzerv a sporttáskában 2.

2006.10.26. 17:21 Morgó Medve

Szolgálatba mindig kölcsönkéregettem ezt azt. Sisakot, hátizsákot, sátorlapot stb. A századból mindig volt aki nem volt beosztva így a dolog kiválóan működött. Hónapok teltek el így, hamar felismertem a dolog előnyét: ha az embernek nincsen szerelvénye azt nem is lehet ellopni. Míg a többiek állandóan lopkodták egymástól a cuccokat én jól elvoltam.

Ez a lopkodás egyébként össznépi katonai játék volt annakidején. Úgy kezdődött, hogy valakinek eltűnt valamije. Ha szólt, akkor fizethetett. Ezért szép csendben ellopta a másikét. Az ugyanúgy járt el, és ez így ment egészen addig amíg egy hajnalban fel nem hallatszott a kiáltás, hogy Ébresztő fel! Rovancs!! Erre mindenki álmos szemekkel rakta ki amije van, mármint katonai anyagokat értve alatta, és akinek akkor és ott hiánya volt az volt a hunyó és fizethetett. Jó játék volt, akkor azt mondogattuk nem véletlen az első eltűnés, ha soha nem tűnik el semmi, nem lopkodunk egymástól és csak belesüllyedünk a tohonya tunyaságba.

Viszatérve az én dolgomhoz, én ebből gyakorlatilag kimaradtam előkelő idegenként néztem mások lopkodását. Időnként felvettek velem egy-egy jegyzőkönyvet, ezeket lazán aláírtam. Szocializmust építettünk, ha egy katona nem tehet arról, hogy mások felelőtlensége miatt ellopták a cuccait, nem is érhette retorzió. Bár a sereg kétségtelenül tipródott a dolog megoldásán. Mert ha ellopták meg kell a katonának fizetnie. De viszont ha a katona nem tehet róla, hogy ellopták akkor nem kell megfizetnie. Viszont újat kiadni csak akkor lehet ha megfizették az eltűnt kincstári vagyont. Na bonyolult dolog ez, hagyjuk! Így aztán teltek-múltak a hónapok és én kénytelen voltam nélkülözni fontos dolgokat.

Itt van például a hátizsák. Otthonról elkértem olyan kétfüles sporttáskát ami akkor volt divatos, nem igazán katonás viselet, de szegény ember vízzel főz ahogy a mondás járja. Aztán a sátorlap is nélkülözhető volt, mert gyakorlatokon odafeküdtem a tűz mellé, az őrök mindig raktak rá fát, nekem csak forognom kellet. Jól elvoltam míg a többiek majd' megfagytak a 2 személyes sátraikban. Aztán ez a sisak dolog. Mivel nekem az sem volt, igy aztán ugynevezett téli sapkában voltam ami sokkal kényelmesebb de főleg melegebb viselet volt mint az a hülye acélsisak.

Egy gond volt csak, ha nagyobb hadgyakorlat volt akkor még a híres lógósok úgymint szakácsok, mozigépészek, ló- és disznóápolók is kivonultak, nem volt kitől kölcsönkérni.
Ezért állhatott elő az a kétségtelen komikus eset, hogy mikor még a nagytekintélyű ezredparancsnokom is acélsiskakban glasszált, én téli sapkában húztam magam után kerekeken gördülő géppuskámat miközben másik kezemben cipeltem sporttáskámat az ellátmánnyal (nagyobb mennyiségű babkonzerv, hurkakonzervek meg ilyesmik) valamint néhány heveder géppuska lőszert.
Rejtő Jenő Láthatatlan légió-jában láthatók ilyen figurák akiket korrupt beszerzők szereltek fel hadseregben teljesen használhatatlan dolgokkal.

Na szóval, törtem előre rendületlenül, kezemben a sporttáska, utánam a géppuska kerekeken gördülve, mindez téli sapkában. Persze, hogy F. ezredes akinek még a nevét sem mertük kiejteni mi kis porszemek magyarázatot követelt legfőbb parancsnokomtól aki feszes vigyázzban, gondolatban már nyugdíjas létét látván maga előtt amint békésen sakkozik délelőttönként a gimnázium melletti parkban, szóval a parancsnokom röviden összefoglalta az elmúlt hónapok történéseit katonai felszerelésem ügyében. Én közben zavartan álldogáltam mint egy eladólány akinek éppen hozományán alkudozik a jövendőbeli apósa és saját felmenői. Magasan járt már a nap, én szórakozottan levettem sapkámat, hogy kicsit a fejemet is süsse a kellemes tavaszi napocska. Ez volt az a pillanat amikor F. ezredes feje teljesen pirosba fordult, legszivesebben mondtam volna neki, hogy lélegezzen nagyokat nehogy gutaütést kapjon és tajtékozva léptette le parancsnokomat velem együtt. Innetől kezdve kissé nyugtalan voltam ha azokra a napokra gondoltam mikor visszatérünk majd a laktanyába, de a hadosztálygyakorlat megannyi érdekes eseménye elnyomták aggodalmaimat.

Végülis nem sikerült új szerelvényt kapnom. Az utolsó jegyzőkönyvet a leszerelésem napján már civilben írtam alá, és 1968 augusztus 2-án 18 nappal a dicsőséges csehszlovákiai bevonulásunk előtt visszatértem a civil életbe. Azt a háromszor 20 forintot meg amit 3 hónap alatt levontak tőlem gondolom azóta is könyvelgetik ide-oda a hadsereg gazdasági gépezetében mert egy teljes szerelvényre kevés, ahhoz meg hogy csak úgy leírják sok volt. Mint írtam leszerelésem után néhány hónappal kaptam egy teljes papírzsáknyi felszerelést újra. A helyükben én meggondoltam volna a dolgot.:)))

Epilógus.

Talán 7 éve mikor megkaptam az obsitomat hiánytalanul visszaszolgáltattam az egészet. Igaz küldönc sem voltam többet. :)

4 komment

Címkék: Katonaság

A bejegyzés trackback címe:

https://morgomedve.blog.hu/api/trackback/id/tr595181293

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigi1976 2006.10.26. 19:37:00

Apu mesélt erről a lopkodásról, neki a végére volt néhány pár zoknija :-). Szerintem ő maga sem tudta, honnan, de nem bánta, mert mindig fázós lábú volt, és azok a katonai zoknik jó vastagok voltak.

Ismeretlen_26298 2006.10.27. 19:49:49

Azok a katonai cuccok lehet, hogy szépek nem voltak, de arra nem lehetett panaszkodni, hogy nem voltak melegek. Egyébként akkor kezdődtek reformok a seregben, a fém tányérokat kezdték felváltani a műanyag tányérok, a dinamó fazonú (hosszú) gatyákat a kötött fehér alsónadrágok. Mondjuk még ezekben sem nagyon ment ki az ember kimenőre, a többség, én is, rejtegetett egy rendesebb fehér kötött alsónadrágot direkt kimenőre. Az más dolog, hogy 99 %-ban feleslegesen vettük fel.:) Sajnos.:( Hiába voltunk mi egyetemre felvettek, az ázsiónk nem volt nagyobb a helybéli lányoknál mint a hagyományos sorállományé.

Pfaff László 2012.05.19. 07:28:18

Kedves Morgós Medve! Nagyon élveztem ezt az írásodat, és jót mulattam! Én 1967 szeptemberében vonultam be előfelvételisként Hmvhelyre. (Vegyi-sugárfelderítő szakasz, parancsnoka Cserhalmi Mihály hadnagy, aki vezérőrnagyként hunyt el). Nekem főként a táborozási élményeim maradtak meg. Két továbbképzés során tartalékos ftörm rangig "küzdöttek!" fel annak ellenére, hogy pisztollyal még a céltáblát sem tudtam eltalálni. :-) Nosztalgiám és érdeklődési köröm miatt lett egy haditechnikai gyűjteményem, amiből kiállítást is csináltam. A kiállítás címe: GÁZ VAN, HÍRADÓSOK https://picasaweb.google.com/102135538347011558245/HaditechnikaiKiallitasRetsagGazVanHiradosok?feat=directlink üdvözlettel Pfaff László

Morgómedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2012.05.20. 10:02:35

Kedves László, mi akkor együtt voltunk katonák. Én is 1967-ben vonultam be, csak az egyik lövészzászlóaljhoz. Zászlóaljparancsnokunk Nágel József őrnagy volt. Néhány tartalékos behívással én is a főtörzsőrmesterségig vittem. Futólag megnéztem a kiállítást, nagyon gazdag és nagyon szép anyag, estére több időm lesz, alaposabban megnézem majd. Gratulálok. Köszönöm, hogy megosztottad velünk, alkalomadtán a linket megismétlem majd a főoldalon is. Biztos sokan szívesen megnézik majd. Köszönöm, hogy jelentkeztél.:)
süti beállítások módosítása