Olvasom a helyi lapban, hogy itt Miskolcon a Megyei Kórház Sürgősségi Osztályán bevezettek egy új eljárást a zsúfoltság és a várakozási idők csökkentésére.
A módszer lényege, hogy a beteget meghallgatja egy tapasztalt mentőtiszt, felveszi az adatait, meghallgatja mi a probléma, aztán vagy azt mondja, hogy az eset nem tartozik a sürgősségi betegellátás körébe és elküldi, vagy pedig az adatfelvételi lapot - az egyszerűség kedvéért nevezzük így - elhelyezi egy dobozban ahonnan már az időnként megjelenő orvosok vesznek magukhoz egy-egyet, majd a várakozó betegek közül beszólítják azt akinek a kartonját a kezükben tartják.
Az eljárást söntölésnek nevezik ami talán indokolt is. A sönt kifejezés leginkább az elektrotechnikában használatos, amikor is például egy műszeren áthaladó áramot söntölik egy sönt ellenállással. Valahogy úgy mint az ábra is mutatja:
Ez esetben a balról jövő áram nagy része a csomópontból alul a sönt ellenálláson keresztül távozik, csak egy kisebb része folyik át felül a műszeren, a főágban. Mindezt a "betegáramra" lefordítva a nem sürgős esetek az alsó ágon távoznak, a kikerülve a valóban sürgősségi ellátást igénylő beavatkozásokat.
Így van ez a sürgősségi ellátásban is itt Miskolcon, azok a betegek akik indokolatlanul keresték fel az Sürgősségi Osztályt átirányításra kerülnek a háziorvoshoz vagy az első munkanapi szakrendelésekre.
A dologban kulcsszerepe van a "betegirányítónak" ő azért nem tévedhet, mert abból nagy baj lehet. Nyilván azért konzultációra neki is lehetősége van, hiszen orvosok vannak körülötte. Én elég régóta a gyakorlatban is ismerem az ott folyó munkát, szerintem jó megoldás. Annak hogy ennek ellenére mégis 3-4 órát kell várni más oka van, vagy az orvos kevés, vagy a beteg sok, vagy mindkettő. De lássuk be a helyzet még rosszabb lenne, ha ez a szűrő nem csökkentené a betegek számát. Bíztam benne, hogy a helyi lapban olvasott írás internetes verzióban is olvasható lesz, de nem találom. Így meg kell elégednünk az én írásommal.