Pénteken állok a buszmegállóban amikor elhúz előttem egy limuzin. Azt hiszem így hívják azt a hosszú, karcsú és elegáns személygépkocsit aminek nyilván tágas belső tere van, elfér benne a bárszekrény meg tárgyalóasztal is. Meg hát az utasoknak sem kell nagyon összehúzniuk magukat, van benne hely bőven, nem kell attól tartaniuk, hogy elzsibbad a lábuk. Kerestem egy képet, nem teljesen ilyen volt, csak hasonló.
Valami ilyesmi húzott el előttem pénteken. A nyitott tetőablakban 4 fiatal állt. Fiúk és lányok vegyesen. Messze szállt a vidám nevetésük, bennem meg meghűlt a vér. Mi lesz ha valaki hirtelen a kocsi elé lép, vagy a mellékutcából - igaz szabálytalanul - de kikanyarodik egy autó és a limuzin vezetője vészfékezésre kényszerül? Mi idősebbek, meg - akik még nem csökkentett óraszámban tanultunk fizikát - tudjuk, hogy a lassulás mértékének megfelelő erővel fog a testük a limuzin tetejének vékony széléhez szorulni. Elképzelni sem merem mekkora bajba kerülnek az elől állók mert testük beszorul a vékony tető és a mögöttük állók közé. Akik hátul állnak nyomják az elől állókat, őket viszont a kocsi tető akarja "ketté vágni".
A limuzin ez esetben simán ment át a zöld jelzésen, még lassítani sem kellett, aztán eltűnt a messzi távolban. Én meg némi aggodalommal álltam ott tovább és sajnáltam, hogy a fiatalok nem is sejtik, hogy milyen nagy veszélyben vannak.
Mint ahogy azok a szülők sem tudták minek teszik ki gyereküket akit hagyták állva utazni a kocsiban, feje éppen csak kiemelkedett a kocsiból. A fiúcska boldogan nézelődött, élvezte a száguldást, a szél hűsítő hatását, miközben a nyitott tetőablak pereme nagyjából a nyakával egy magasságban volt. Nem folytatom, mindenki el tudja képzelni mi történt volna egy ütközésnél vagy egy vészfékezésnél.
Leírom inkább, hogy amikor a médiában arról van szó, hogy miért kell városi forgalomban is becsatolnunk a biztonsági övet, azt szokták felhozni példának, hogy már elég alacsony sebességnél is, talán óránként 40 vagy 50 kilométernyi sebességnél egy frontális ütközés esetén akkora erő hat az emberre mintha kiesne a negyedik emeletről. Akkor képzeljük már el mi történik ha az apukának véletlenül vészfékeznie kell? Mennyit bír ki egy 10 éves gyerek gégéje vagy nyakcsigolyája? Hát nem sokat.
De itt még nem ér véget a felelőtlenségek sorozata. Hiába a rendelet a gyerekülés alkalmazásáról, a biztonsági öv kötelező voltáról, még most is gyakran látni 6-7 éves gyerekeket az "anyósülésen". Természetesen a biztonsági öv sincs becsatolva, nem is érdemes, egy 6 éves gyereket nem fog meg a biztonsági öv. Persze ha minden rendben van nem történik semmi. De az autóvezetésben vannak váratlan helyzetek is amikor teljesen benyomja az ember a féket és nem azt figyeli utazik-e állva valaki a nyitott tetőablakban vagy ott van-e mellette a gyerek az anyósülésen. Akkor az ember reflexszerűen cselekszik: nyomja a féket ész nélkül, hogy elkerülje az ütközést. Azért fél füllel hallja majd a bajt is, de jobban megnézni csak akkor fogja ha már megállt az autó. Na ezt a látványt nem kívánom én senkinek. Hát ezért kéne odafigyelni a szabályok betartására. Ezek a szabályok tényleg nem azért vannak, hogy nehezítsék a dolgunkat, hanem, hogy védjenek bennünket.
A limuzinban állók pedig lehet, hogy Newton törvényét nem tanulták, de tapasztalatból már tudhatnának annyit, hogy ha egy kocsi vagy busz erősen fékez előre esünk ha nem kapaszkodunk. Ez igaz rájuk is amikor állnak háromnegyed négyzetméteres nyílásban és élvezik a száguldást a nyitott ablakban. A hasi szervek nem sok erőhatást bírnak ki, érdemes nem próbára tenni őket.