Azt hiszem érdemes még egy kicsit visszatérni erre a szervízdíjra. Hogy következtetéseink pontosak legyenek kezdjük egy - a témánk szempontjából távolabb eső - példával. Például szeretnénk meginni egy sört. Egy félliternyi sört. Megtehetjük, hogy bemegyünk a boltba, leveszünk a polcról egy dobozzal vagy üveggel, a pénztárnál kifizetjük, hazamegyünk és megisszuk. Kifizettük a sör árát és az a miénk lett.
Igyuk meg azt a fél liter sört egy söntésben ahol nincs kiszolgálás. Kérünk egy korsó sört, a csapos kiméri, elénk teszi, kifizetjük és megisszuk. Tiszta sor.
De ha a söntésben pincérkiszolgálás van a lehetőségek száma már kettő. Az egyik, hogy odamegyünk a pulthoz és kérünk egy sört. A csapos kelletlenül ugyan, de kiszolgál, ez esetben is csak a sör árát kell lepengetnünk.
De ha a csapos nem szolgálna ki, hanem azt mondaná, hogy üljek le egy asztalhoz majd a pincér kiviszi már más lesz a helyzet. Elvileg itt is megtehetném, hogy csak a sör árát fizetem ki és nem adok plusz pénzt a pincérnek, de ez esetben felrúgnék egy szokásjogot, vagyis nem fizetném ki a kiszolgálás díját, hiszen a pultnál megivott sörhöz képest itt már plusz szolgáltatást is kaptam. Nekem csak le kellett ülnöm és a helyembe hozták a sört. Persze itt is lehetne kukacoskodni, hogy ha a pultnál nem lehet meginni akkor a sör árában benne kell hogy legyen a kiszolgálás díja is. Vannak akik így is gondolják és nem adnak borravalót, vagy ha úgy tetszik szervíz díjat. Őket sem verik meg, csak csúnyán néznek rájuk. És legyünk őszinték, ha a pincér nem szolgált rá erre a rideg hozzáállásra akkor a szokásjog alapján jár is neki nagyjából 10 % borravaló. Ha rászolgált akkor tényleg meg kell elégednie a sör árával. Vagyis itt már létezhet szervíz díj.
Szerintem kicsit másabb a helyzet egy étteremben ahol nincs lehetőség a pultnál meginni a sört. Itt akár benne is lehetne a sör árában a kiszolgálás költsége is, hiszen nincs más alternatíva, hogy hozzájussunk a sörünkhöz. Vagyis az étlapon lévő ár magába foglalhatja a sör árát és a kiszolgálás díját is. Ez esetben viszont elvileg már nem jár sem szervízdíj sem borravaló. Vagy pedig nem foglalja magában, ez esetben van a szervízdíj amit fel is tüntetnek, ami jogosnak is tűnhet. Felmerül viszont a kérdés, hogy ez esetben mi a helyzet a borravalóval?
Hát a dolog nem egyszerű. A borravalóval a vendég tulajdonképpen a kiszolgálás módját minősíti. Én úgy vagyok vele, hogy ha meg vagyok elégedve a kiszolgálással 10-15 % borravalót adok. Ha nem, akkor is megadom a 10 %-ot, bár akkor kicsit duzzogva. Hogy miért adok mégis 10 %-ot? Mert nehezen viselném, hogy a pincér a kevésnek tartott borravalót "fillérre" visszaadja. Volt ilyen legénykoromban, ráadásul egy lánykával voltam, egész esténk tönkre lett téve. Holott tudtam, hogy nem érdemelte meg a nagyobb borravalót. Aztán kicsit eldurvult a világ is, még egyéb atrocitás is érhetné az embert. Úgy hogy én a borravaló nagyságával minősítem a kiszolgálást és a pincér udvariasságát, figyelmeztetését. Az olyan helyeket meg ahol nem udvariasak és korrektek velem máskor elkerülöm.
Mint látjuk a dolog nem egyszerű. Ráadásul még nem is beszéltünk az ételekről. A rántott húst petrezselymes krumplival, uborka salátával mégsem lehet megenni a konyhán vagy állva egy pultnál, ezt bizony ki kell hozni az asztalhoz. Persze itt is be lehet kalkulálni az étlapon a kiszolgálást is az étel árába, mint ahogy szerintem ez a legtöbb étteremben történik. És innentől fogva a vendégre van bízva kiegészíti-e ezt az étlapon szereplő árakat valamennyivel vagy nem. Magyarországon általában a magyarok kiegészítik. A külföldiek már nem biztos, attól függ honnan jöttek. Ez is azt bizonyítja, hogy az étel árában benne van a felszolgálás díja is.
Ahol meg nem, ott kiírják valahová, hogy az ételek felszolgálásánál 10 % felszolgálási díjat számolnak fel. Hogy ez esetben mi lesz a borravalóval nem tudni. Valószínűségi változó. Vagy ad a vendég, vagy nem. Ha ad a mennyisége is az. És mi van ha a fizetésnél nem tud róla, hogy szervízdíj is van? Akkor meglehet, hogy duplán honorálja a kiszolgálást. Hát nem könnyű itt eligazodni az biztos.
Kicsit bonyolult dolog ez, ezért megpróbálom összefoglalni. Ha kiszolgálás van és nem számítanak fel kiszolgálási (szervíz) díjat akkor illik adni olyan 10-15 % borravalót. A kiszolgálás figyelmességétől, udvariasságától függően. Ha felszámolnak akkor megtehetjük, hogy nem adunk, de ez egy kicsit kínos lesz. Válasszuk a középutat: adjunk, de csak mondjuk 5 %ot. Aztán ha kifogunk egy nem odavaló pincért el lesz rontva az esténk vagy a napunk mint nekem 40 éve.
Valószínűleg az elmúlt 10 évben az éttermek üzemeltetői is rájöttek a helyzet buktatóira és nagy részük nem él a szervízdíj bevezetésének lehetőségével, mert én például ritkán találkozom ilyen vendéglátó helyekkel. Ezeket a jövőben el fogom kerülni, vagy ha ott lakom hozzáíratom a számlámhoz.
Legközelebb megtöröm ezt a témát egy egyetemivel, aztán egy rész erejéig visszatérek még a témához, de az már egy vidámnak szánt történet lesz.