HTML

Morgómedve

Friss topikok

  • Gyula Turcsán: Pötyi az anyukája révén az unokatestvérem volt! Nem volt könnyű élete, de örülök, hogy a gyerekek ... (2023.03.13. 19:46) Emlékezés Dr. Anóka Izabellára
  • FlashFWD: és még egyszer: info. :) késő van, na! (2021.02.01. 23:19) Summa summarum vagy Szumma szummárum?
  • Morgó Medve: @g.dani: Kedves Galya, szép kis kalamajkát okozott Magánál ez a generátoros üzem. Úgy látom azért ... (2019.01.03. 09:11) Morgolódás porszívó teljesítmény ügyben
  • exbikfic: @Morgó Medve: Köszönöm, igyekszem, bár most már jó ideje éppen a kedvetlenség szakaszában vagyok. ... (2018.11.30. 21:35) Egy blog vége
  • Morgó Medve: @vajgerpeti: Én már cimbora elég sokszor kapcsolom ki a magam képcsöves televízióját. A beszélgeté... (2018.11.18. 17:58) A LED projekt vége

Kátyúzás és társai

2008.05.23. 11:10 Morgó Medve

Évek óta hallom a rádióban, TV-ben, olvasom az újságokban és az Interneten azt a szót, hogy kátyúzás. Ami alatt ugye azt értik, hogy a kátyúkat szorgos munkás kezek eltüntetik az utakról. Leginkább tavasszal, mikor a téli fagyok kicsit megrongálták az útburkolatot.

Engem meg zavar ez a kifejezés, mert szerintem a kátyúzás azt jelenti, hogy kátyúkat létrehozni az utakon. Holott ennek pont az ellenkezője történik. Szerintem arra amire a hírszerkesztők gondolnak a kátyútlanítás a pontos kifejezés. Persze, tudom ez egy kicsit hosszabb is , több időbe telik leírni is meg kimondani is de mégis! Egy népnek legyen tartása, legalább az anyanyelvét illetően! Ha nem muszáj ne használjuk már helytelenül. Így is van épp elég újkeletű szó amit valahol valakik kitalálnak aztán a média kritika nélkül átveszi és nekünk annyi. Már azoknak akik szeretnék megőrizni az anyanyelv szépségét.

Mi köze van például a király és beszól szavaknak ahhoz amilyen értelemben újabban használjuk? Semmi az égvilágon. Beszólni az ablakon lehet, a király pedig a monarchiákban az uralkodó. Vagy miért nem lehet monitoring rendszer helyett ellenőrző rendszert, desztináció helyett pedig cél-t, célállomást mondani? Mindkettő angol szó, onnan vettük át, persze teljesen feleslegesen. Ugyan próbálja már ki a kedves olvasó, amikor ezeket a szavakat hallja gondolatban helyettesítse már be az ellenőrző rendszer vagy cél-, célállomás szavakat. Meg fogjalátni, hogy ragyogóan kifejezi azt a gondolatot amit az ominózus mondattal ki akartak fejezni. Legalább azt óvjuk meg ami még pénzbe se kerül. Mert pénz az most nincs, konvergencia van. Persze tudom én, hogy pusztába kiáltott szó amit én kérek. Sokat nem is várok ettől a dologtól, de legalább kicsit kimorogtam magam. És már ez is jó érzés.:)

8 komment

Címkék: Morgás

A bejegyzés trackback címe:

https://morgomedve.blog.hu/api/trackback/id/tr655181587

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_63222 2008.05.24. 18:45:07

Véleményem szerint azért kátyúzás, mert annyira silány anyagokat használnak a kátyúk betömködéséhez, hogy a lemart útfelület burkolása után, ha az autósok újra birtokba veszik az utat, még több kátyút hoznak létre:))) Viccen kívül egyébként egyetértek Veled. Épp tegnap kértem meg a kolleganőmet, hogy ne használja minden második mondatában a prevenció/preventív kifejezést, inkább 'előzzük meg' a dolgokat... Szerencsére jóban vagyunk annyira, hogy egy vigyorral elintéztük a dolgot! Szép hétvégét!

Morgómedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2008.05.25. 11:45:36

Érdekes elmélet, azért neked igen vág az eszed.:)) Úgyhogy ha itt is eredményhirdetésre kerülne sor esélyes vagy.:) Ez nekem nem jutott eszembe. Sőt lehet, hogy a kis kátyúból nagy kátyú lesz a beavatkozás következtében:) Egyébként ma hallottam egy újabb "gyöngyszemet": agyvesztés. És ezt bölcsészek találták ki. Ti meg azt találjátok ki mire használják. Zümi, te feltétlenül próbálkozzál, neked már előnyöd van.:)

Ismeretlen_63222 2008.05.25. 15:40:03

:)) Hagyhatnának egy kis utat is azokon a kátyúkon! Ha nem, akkor végül kátyút lesz belőle. Na jó, nem fárasztalak. Agyvesztés? Hát így első tippként az agyelszívás jut eszembe, végtére is, ha elszívják, elvész, nem? :) De egy kiadós berúgás után is egyértelműen ez a helyzet, az agysejtpusztulást röviden emígyen is leírhatjuk... Most már kíváncsi vagyok. Mit nyertem? :))

Morgomedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2008.05.25. 18:43:35

Erre én is gondoltam, hogy határsetben akkora kátyú is lehet ami már útnak számít.:)Nem agyelszívás, ez valami más. Elárulom nehéz rájönni, mert nem sok köze van ahhoz amit jelent. A berúgás valóban agyvesztéssel jár. Várjunk még egy kicsit hátha valaki tudni fogja.:)

Morgómedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2008.05.27. 06:38:43

Nagy sikert nem arattam ezzel a találós kérdéssel, így aztán kihirdetlek abszolút első helyezettnek.:) A te meghatározásaid jobban kifejezi a szó jelentését mint amire használják. Én az agyvesztést arra az esetre hallottam amikor valaki a képzettségénél alacsonyabb képzettséget igénylő beosztásban dolgozik. Mint például ha én elfogadnék egy portási állást, vagy elmennék bébiszitternek.:) Hogy mit nyertél? Hát a távolság miatt azt hiszem csak elismerésemet és köszönetemet tudom "átnyujtani".:) Mint Samunak is.:)

Ismeretlen_63222 2008.05.27. 21:03:45

Most már világos. Nem tudom, nekem imígyen nem tetszik a kifejezés, mert azt sugallja, hogy az alacsonyabb "rangú" beosztástól mindjárt butább is lesz az alany, ami pedig nem igaz. Ha csak más módon nem tesz érte. Viszont eszerint a gondolkodás szerint én most 'agynyerő' vagyok, mert olyan munkát végzek, amihez nincs képzettségem, pedig kellene:) És még megy is. A jutalom pedig tökéletesen kielégít, köszönöm!! Dunaföldvár, ahol élek, messze van.:)

Morgómedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2008.05.28. 21:56:33

Lehet, hogy csak fordítási hiba, állítólag a bréjnvéjsz szó az eredeti. Ezt a "vész"-t nem találtam meg angol szótárban nem tudom mi az eredeti. Mindenestre ritka hülyén hangzik ez az agyvesztés arra amire használják. Egyetértek veled, tényleg leminősíti a pl. a középfokú tevékenységet. 3 éve voltam arrafelé egy pincében, Dunaújvárosiak vittek el.:)

rushhour 2008.06.20. 13:36:28

Bocs hogy csak most, de most találtam ide. Nem lehet, hogy 'vaste'? Mint '(el)vesztegetni'?
süti beállítások módosítása