Ebből a közelmúltban hozott alkotmánybírósági döntésből még cifra dolgok sülhetnek ki. Mármint, hogy lakóközösségek leválhatnak a távhő szolgáltató vállalatokról. Miről is van szó?
Vannak önálló lakóközösségek akik úgy gondolják, hogy nem fizetik ezeket a hatalmas távhő számlákat, inkább leválnak a városokat behálózó hatalmas csővezetékekről és egy önálló kazánnal oldják meg néhány száz lakásuk fűtését. Jogilag a dolog rendben lenne, hiszen ha nekem drága a sarki zöldséges akkor átmegyek egy másik zöldségeshez aki olcsóbban adja az árut és kész. Ugyanilyen logikával - gondolják a polgárok - ha drága a távhővel való fűtés leválhatok a távhőről, veszek egy kazánt és kész. A csonkot meg ahová idáig csatlakoztam a várost behálózó csővezetéken lezárják, marad még elég ház ezen a vezetéken.
Ez jogilag rendben van - mint azt az Alkotmánybíróság döntése alá is támasztotta - csak éppen gazdaságilag vezethet katasztrófához. Mert minden városi távhő rendszernek vannak drága berendezései amelyek csak nagyszámú lakás fűtése esetén üzemeltethetők gazdaságosan. És mindenhol van a hatalmas csővezeték amelynek jelentős veszteségei vannak. Ha mindenki megmarad a közös rendszeren a fűtő berendezések beruházási és üzemeltetési költségei, valamint a veszteségek megoszlanak mondjuk az összes lakás között. Ha viszont lakások válnak le egy-egy csőcsonkot hagyva maguk után, a fentebb említett költségek egyre kevesebb lakás között oszlanak meg, akik egyre nagyobb távhő díjat fizetnek. Tehát minél többen válnak le, a megmaradókat annál nagyobb költségek terhelik. Gondoljunk csak a csővezeték veszteségeire. Ha a lakások térbeli eloszlása nem változik ugyanakkora vezeték hálózatra van szükség mint korábban a leválások előtt. De ezeket a veszteségeket már egyre kevesebben fogják fizetni. Olyan ez mint a panel ház ahol minden elfolyó vízveszteséget arra a néhány lakásra terhelnek rá ahol nincsen vízóra.
Érthető tehát az önkormányzatok tiltakozása a leválások ellen, hiszen ha ez tömegessé válik katasztrofális következményekkel járhat. Képzeljünk el egy városra méretezett fűtési rendszert csupán néhány lakóközösséggel. Mivel azonban - például Miskolcon is - a távhő vállalat önkormányzati cég, az egész város üzemeltetése is veszélybe kerülhet. Hát ha itt beindulnának a leválások cifra helyzet teremtődne. Bizonyára mindenki érzi, hogy az AB döntése bár jogszerű, nehéz helyzet elé állíthatja az önkormányzatokat amik most keresik a megoldásokat, hogy tudnának mégis - a város érdekében - fellépni a leválások ellen.
De aztán az emberek hallják majd, hogy a szomszéd lakóközösségek milyen olcsón jutnak fűtéshez, ők is új kazánt akarnak majd, vesznek is és az ő cső csonkjukat is lezárják. Hát elég nagy csapda helyzet ez. Mert kevesebbet fizetni a fűtésért jó dolog. De egy gazdaságtalan fűtőművet fenntartani a város pénzéből nem jó dolog. Kíváncsian várom az eseményeket. De a helyzet tényleg kritikussá válhat ha egyszer beindulnának a leválások.