HTML

Morgómedve

Friss topikok

  • Gyula Turcsán: Pötyi az anyukája révén az unokatestvérem volt! Nem volt könnyű élete, de örülök, hogy a gyerekek ... (2023.03.13. 19:46) Emlékezés Dr. Anóka Izabellára
  • FlashFWD: és még egyszer: info. :) késő van, na! (2021.02.01. 23:19) Summa summarum vagy Szumma szummárum?
  • Morgó Medve: @g.dani: Kedves Galya, szép kis kalamajkát okozott Magánál ez a generátoros üzem. Úgy látom azért ... (2019.01.03. 09:11) Morgolódás porszívó teljesítmény ügyben
  • exbikfic: @Morgó Medve: Köszönöm, igyekszem, bár most már jó ideje éppen a kedvetlenség szakaszában vagyok. ... (2018.11.30. 21:35) Egy blog vége
  • Morgó Medve: @vajgerpeti: Én már cimbora elég sokszor kapcsolom ki a magam képcsöves televízióját. A beszélgeté... (2018.11.18. 17:58) A LED projekt vége

Galgóczi Erzsébet 2.

2009.04.03. 14:05 Morgó Medve

Mint írtam, Galgóczi Erzsébet kiváló író volt. Már majdnem 10 éve nyugszik a Győr-Ménfőcsanaki temetőben. Viszonylag fiatalon - 59 évesen - hunyt el. Győrben könyvtárat neveztek el róla.

Az írói élmények szempontjából Galgóczi Erzsébet jó helyen született . Győr és környéke a XX. század közepén mozgalmas vidéknek számított. A háború során itt haladtak végig az egymással háborúzó felek, elől a németek és a magyarok, utóbbiak már inkább leventék formájában, nyomukban a szovjet csapatokkal. Azután erre hurcolták nyugatra a hullafáradt és meggyötört munkaszolgálatosokat, majd erre hagyták el az országot azok is akik nem akartak orosz uralom alatt élni, akik a szovjet csapatok elől menekültek. Egy idő után azonban megnyugodtak a viszonyok, a forgalom kissé alább hagyott. Akik mentek volna is, meg maradtak volna is nyilván várakoztak, hátha mégis érdemes lesz itthon maradni.

Aztán 1949 után újra többet hallhattunk a nyugati határról, ahol műszaki zárat telepítettek, az egyszerű ember csak úgy fogalmazott, hogy elaknásították a határt. Ahol ezek az aknák időnként fel is robbantak a menekülők alatt, témát szolgáltatva jónéhány írástudónak.  Aztán jött 1956, amikor 200 ezer honfitársunk döntött úgy, hogy elmegy ebből az országból. Sokan húzták meg magukat átmenetileg egy-egy határ menti falu házaiban, főleg decemberben amikorra már újra lezárták a határt. "Közös bűn" című regényében ennek az időszaknak állít emléket. De leírja a hírhedt MAORT pert is, amikor magyar mérnököket vádoltak meg kémkedéssel és szabotázzsal. Természetesen - mint később kiderült - igaztalanul. A Szent Kristóf kápolnája már a hatvanas-hetvenes  évek békés időszakában játszódik, de ott is kisért a múlt: egyházi kincseket őriz a vidéki esperes, miközben egy méltatlan kapcsolatból Pestről ide menekült resturátornő történetét is megismerjük. És folytathatnám a sort, de nem teszem. Nem folytatom, inkább ajánlom, hogy aki még nem fedezte fel vegyen ki néhány kötetet valamelyik közkönyvtárból. Kezdje talán az "Ez a hét még nehéz lesz..." cíművel. Ebben a kötetben 6 kisregényt talál, biztos vagyok benne, nehezen fogja letenni. Sok könyv van a könyvtárakban. Megnéztem az egyetemen is, meg itt az Avasiban is a gimnázium mellett. Most amikor a televízió nem igazán tud értéket közvetíteni felénk, ideje, hogy visszatérjünk a könyvekhez.

Végül elmesélek egy novelláját ami nagyon mélyen belém ivódott pedig van már vagy 20 éve, hogy olvastam.

Az egyik faluban volt néhány barát, olyan legényfélék már, akiknek az volt a szokásuk, hogy azokhoz az asszonyokhoz akiknek az ura éjszaka nem tartózkodott a házban bementek és megbecstelenítették ezeket az asszonyokat. Nyugodtan csinálhatták, az asszonyok féltek a falu szájától, inkább hallgattak szégyenükről. Ami tulajdonképpen nem is az ő szégyenük volt igazán. Így teltek a hónapok és évek, egyikük-másikuk meg is nősült közben, de nem hagyták ebbe azt a gyalázatos  szokásukat. Aztán történt egyszer, hogy egyikük először csak köhécselgetni kezdett, aztán rohamosan fogyásnak is indult. Elment hát az orvoshoz a bajával. Az orvos szakvizsgálatra küldte a városba, ahol kiderült hogy hosszabb időre kórházba kell vonulnia. Megijedt erre a fiatalember, tudta, hogy társai nem fogják nézni, hogy cimborájukról van szó, ők bizony úgy fognak eljárni mint idáig mindig, ha gazda nélkül maradt a ház. Így aztán nem is vonult be a kórházba, otthon lehelte ki szegény a lelkét.

Hát ítt ér véget a történet, remélem jól emlékszem. A Rakéta regényújságban olvastam valamikor, ki is vágtam, el is tettem valahová. Sokszor kerestem már de sehol nem találtam. Talán a tanszélken van valahol. Nemsokára költözünk, talán meglesz és akkor beszkennelem. Addig meg nincs mit tenni, nekem kell hinni. Vagy kiigazítani is, ha valaki jobban emlékszik. :)

4 komment

Címkék: Könyvek

A bejegyzés trackback címe:

https://morgomedve.blog.hu/api/trackback/id/tr335181746

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_89040 2009.04.03. 20:56:36

Nos,én nem olvastam még Galgóczit,de felkeltetted az érdeklődésem.Nekem ez egyébként egy elbeszélésnek vagy novellának tűnik inkább,mint regénynek...Nem tudom-megérzés.Beszerzek Galgóczi-könyveket,hátha megtalálom ezta művet,amiről írtál...

Morgomedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2009.04.04. 06:41:28

Örülök, hogy felkeltettem érdeklődésedet.:) Benéztem az Internetre, viszonylag olcsón lehet hozzájutni. Biztos elkerülte a figyelmedet, hogy én is novellát írtam. Nyilván a folyóirat neve téveszthetett meg.:) Ha megtalálod feltétlenül szóljál majd.

Ismeretlen_89040 2009.04.04. 11:59:56

Ajjaj,figyelmetlen voltam,röstellem...:-) Mindeképpen szólok!

Morgomedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2009.04.04. 17:55:42

Semmi baj, előfordul.:)
süti beállítások módosítása