HTML

Morgómedve

Friss topikok

  • Gyula Turcsán: Pötyi az anyukája révén az unokatestvérem volt! Nem volt könnyű élete, de örülök, hogy a gyerekek ... (2023.03.13. 19:46) Emlékezés Dr. Anóka Izabellára
  • FlashFWD: és még egyszer: info. :) késő van, na! (2021.02.01. 23:19) Summa summarum vagy Szumma szummárum?
  • Morgó Medve: @g.dani: Kedves Galya, szép kis kalamajkát okozott Magánál ez a generátoros üzem. Úgy látom azért ... (2019.01.03. 09:11) Morgolódás porszívó teljesítmény ügyben
  • exbikfic: @Morgó Medve: Köszönöm, igyekszem, bár most már jó ideje éppen a kedvetlenség szakaszában vagyok. ... (2018.11.30. 21:35) Egy blog vége
  • Morgó Medve: @vajgerpeti: Én már cimbora elég sokszor kapcsolom ki a magam képcsöves televízióját. A beszélgeté... (2018.11.18. 17:58) A LED projekt vége

Néhány gondolat

2010.02.07. 19:06 Morgó Medve

Sokminden összegyűlt bennem. Kezdem mindjárt a filmfesztiválokkal. Ahogy hallom hamarosan osztják az Oscar-díjakat. Ami már egy csöppet sem érdekel. Nem hoz lázba, nem várom izgatottan melyik filmek kapják a díjakat, mekkora show lesz a díjátadó ünnepség, semmi nem érdekel. Unom, a könyökömön jön ki. Tudom, hogy a nagy show a pénzről szól és nem művészetről. Minden évben egyesek kikiáltanak filmeket Oscar-díj várományosoknak amit természetesen az efféle hírekre éhes sajtó boldogan felkap és csámcsog rajta napokig, hetekig. És nem is szabad ezt rossz néven venni tőlük, nekik ez a dolguk. Aztán eljön a nagy nap, az Amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia döntéshozói, beülnek egy szobába, megisznak egy kávét, esetleg kapnak egy ebédet is, és odaítélik a díjakat amikről már hetek óta lehet olvasni, hallani TV-ből, rádióból. Lehet, hogy formailag nem így történik a dolog de a lényegen ez nem változtat. Persze, előfordulhat, hogy azok akik bedobják a filmcímeket eltalálják a döntők ízlését és tényleg ezek érdemesek az Oscar-díjra. Előfordulhat ilyen, persze. De ha minden évben így működik a dolog az már gyanús. Főleg ha évek óta nem tetszenek nekem ezek a filmek. Pedig nincsen nekem Istentől elrugaszkodott ízlésem. Világhírű rendezők munkáiból kerülnek ki a kedvenc filmjeim. Azért sem Andrzej Wajda, sem Rainer Weiner Fassbinder, sem Emir Kusturica nem akárkik. És Nyikita Mihalkovot és Jiri Menzelt is a jobbak között tartják számon. Tehát meggyőződésem, hogy ha az ő filmjeik híresen jó filmek és nekem is tetszenek akkor lehet valami abban, amiről beszélek. Azért korábban kaptak itt olyan filmek is Oscar-díjat amik nekem is tetszenek. Régebben inkább csak azok kaptak. Most meg leginkább azok amiket a Média felkap és emleget a díjkiosztásig. Szándékosan nem írok címeket, hogy ne indítsak el vitát melyik jó film melyik nem. Ízlés dolga. Ízlésekről meg - mint tudjuk - nem érdemes vitatkozni. Kinek a pap, kinek a papné - ahogy szokták mondani. De egy biztos: néhány év óta számomra az Oscar-díj nem azt jelenti mint korábban.

És ha már filmekről esik szó érdemes pár szót ejteni a 41. Magyar Filmszemléről is. Természetesen ha Jancsó Miklósnak van új filmje, márpedig van, akkor azzal nyit a filmszemle. Egyszerre 6 teremben, ahogy a hírekben hallottam. Hát ez elég impozánsan hat, bízom benne, hogy mind a 6 terem tele volt érdeklődőkkel. Nekem viszont az jutott eszembe, amikor a rendszerváltás után, de lehet, hogy már előtte is, egymás mellett megláttam egy csomó plakátot és nem értettem, hogy miért kell egyszerre 12 plakáton ugyanazt hirdetni. Valahol sejtettem, hogy itt a mennyiségnek fontos szerepe lehet. Nyilván amellett, hogy tudtomra hozza, hogy jól megy a hirdettetőnek impulzusszerű megjelenésével is hat rám, hogy mélyebben elültesse bennem azt amit sugallni szeretne. Nyomatékosító funkciója van. Ki van ez  találva. Biztos vagyok benne, hogy megfelelő tankönyvekben oldalakon keresztül foglalkozhatnak a dologgal. Egyébként nincsenek nagy várakozások bennem  a bemutatott filmekkel kapcsolatban, sajnos ezek már tényleg nem az én ízlésemet képviselik.

Mint ahogy a ma este a Duna TV-n látható  - 1980-ban készült - "Vámmentes házasság" című film sem. A műsorújságban a cím felett az olvasható, hogy a "Magyar film napjai". Hát ha nekünk ezzel a közepesnek sem mondható 30 éves filmmel kell a magyar film napjait ünnepelnünk akkor régen rossz. Most mindenki dőljön hátra egy kicsit és arra kérem gondolkozzon el azon hány arra érdemesebb filmet ismer amivel méltóbban lehetne ünnepelni a magyar film napjait.

És ha már Média akkor nem hagyhatom szó nélkül az ökrös fogatot sem mint tömegközlekedési eszközt. Hogy miről van szó? Kétlem, hogy lenne olyan olvasóm aki nem hallott volna róla, hiszen majdnem miden médium hosszasan ecsetelte a dolgot, természetesen  a kis színes kategóriában. Állatok helyett. Arról van szó, hogy a Volán megszüntette az egyik kis borsodi faluba való buszjáratot és a polgármester úgy gondolta ezentúl a szakáldi polgárok ökrös szekéren fognak eljutni a megyeszékhelyre és vissza. Természetesen a szekér egyik oldalán az odafelé menet táblái volnának olvashatók, a másikon pedig a visszafelé. A riport lelkes tolmácsolója fontosnak tartotta, hogy a biztonsági övre vonatkozólag is megfogalmazzon egy kérdést.  Mit mondhat erre az ember? Semmit. Csak szomorúan mered a billentyűzetre. Gondolom senki nem gondolja azt, hogy ebből lesz valami. Akkor miért csinálunk úgy mintha elhinnénk? Az persze más dolog, hogy szerintem a XXI. században alapvető állampolgári jognak kellene lennie annak, hogy azok is eljussanak a falun kívülre akiknek nincsen autójuk. Mondjuk ez első olyan településig ahonnan már tovább utazhatnak a nagyobb városokba.

Alfonzó. Ha a filmszemle kapcsán - már bocsánat - Jancsó Miklós folyik a csapból is, a közszolgálati TV emlékező műsoraiban Alfonzó az unalomig ismételt sztár. Átlagosan hetente láthatjuk - egyébként kiváló -  jeleneteit a sakkozásról meg a kamara zenekarról amit vezényel, néha cirkuszi szereplőként, de azért ilyen gyakorisággal már sok. Rá kéne már írni azokra a dobozokra ott a televízió archívumában, hogy mikor volt felhasználva, hogy a soron következő búvárkodó szerkesztő ha már a TV-ben nem is látta, legalább ilyenformán tudomást szerezhessen, arról, hogy nemrégiben már néhányszor bemutatták.

Jó kis morgássá fajult ez a mai írás de ezek már napok óta bennem vannak. Most, hogy végeztem ezzel a temetővel alkalom is kínálkozott arra, hogy kiírjam magamból.

5 komment

Címkék: Filmek

A bejegyzés trackback címe:

https://morgomedve.blog.hu/api/trackback/id/tr435181879

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ferko 2010.02.07. 21:21:42

Lényeges, az Oscar dijat a kademia tagjai adjak. Elöször mindenki minden kategóriában jelölhet, ezeket megszavazzák, így kerül ki a jelöltek listája. Aztán a második fordulóban megszavazzák a nyertest is. Amit központilag összesítenek és elvben csak a választás éjszakáján tudja meg a számlálókon kivül bárki más. Van egy jó algoritmusuk arra, hogy igazából pár ember tudja csak a végeredményt. Az akadémiának 6e tagja van, így ezzel a módszerrel lehet demokratikussá teni a dolgot. Nem úgy mint nélunk, hogy beültetünk pár diszpintyet és kimutyizzuk náluk hogy ki mit nyerjen. Hanem minden egyes tagot meg kell győzniük a stúdióknak. USAban a lobbizásnak is megvannak a maga szabályai, ezeket alkalmazzák, nagyjából mindenkinek ugyanannyi esélye van. Szóval megcéloz a gyártó x oscart, megnézi milyen filmjei vannak amik alkalmasak (úgy is gyártja őket), oszt szoroz és megindítja amaga hadjáratát az oscarert, ha jól csinálja akkor nyer. Lehet azt mondani, hogy miféle szar filmek kerülnek szóba, de próbáld meg úgy megközelíteni, hogy a versenytárs filmek közül vajon a jobb nyert? Általában igen, bár ugye rengeteg szubjektivitás van dologban. Az Oscar díj egyik alapja, amiért a legrangosabb, hogy nem hoznak ki győztesnek szarabb filmet. Az amerikai akadémia hihetetlen módon amerikai filmeket dijaz elsősorban, e lehet hogy angol nyelvűként van definiálva. De van egy idegennyelvű filmeknek szóló díj is. Azok talán többet mondanak a te európai szemednek is. Az oscart lehet fikázni a show miatt, meg hogy nem a legjobb filmek nyerik szerinted. De pont az a mutyi meg belterjesség ami nálunk van bizonyítja, hogy mennyire nem hülyék a jenkik. A művészfilmjeidnek is megvan a maga fesztiválja egyébként, Sundance by Robert Redford ha esetleg mond valamit. A másik dolog amit az amcsiknál meg kell érteni, neki a világ az USA, USA a világ. Amikor a világ legjobb filmjét szavazzák meg akkor usa legjobb filmjéről van szó, de nekik az ugyanaz. De az NBA, NHL, NFL (ezek profi sportszervezetek) is világbajnokot avat, pedig USAán kivüli csapat nincs benne (jégkorongban lehet hogy van kanadai). bocs hogy ilyen sokat írtam :)

Morgómedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2010.02.08. 06:34:12

Köszönöm a kiegészítést. Nem baj, hogy sokat írtál.:) Tudtam, hogy a téma alkalmat ad a kiegészítésekre, gyanítottam azt is, hogy valószínűleg Neked kicsit másabb lesz a véleményed.:) Nem baj, ez itt nem a kinyilatkozások helye hanem a párbeszédé is. Köszönöm a kiegészítést, hasznos volt mert én nem mentem nagyon utána mert annyira nem szeretem már ezt az Oscar-díj osztást, hogy kedvem sem volt hozzá, inkább hagytam az érzelmeimet előtérbe jutni. Valóban túl nagy a nyomulás, a show így aztán az ember hajlamos arra, hogy azt higgye mindenki (média is) egy irányba húz. Abba az irányba amelyet bizonyos erők kijelölnek. Tény, hogy ezek a legújabb kori Oscar-díjas filmek nem tudtak megérinteni. Pedig próbálkoztam velük, derekasan megnéztem belőlük elég hosszú részeket amíg úgy döntöttem, hogy feladom. Biztos, voltam benne, hogy az ízlésünk valamelyest el fog térni, ennek legvalószínűbb oka a közöttünk lévő korkülönbség. Másképp látják ezt a fiatalok, Te is, mint mi idősebbek. És ez is természetes. A hazai kiválasztást illetően már több egybeesés van közöttünk.:) Robert Redfort mond valamit, a Sundance már nem annyira.:) Őt szeretem, ellenben a Suttogó-t és a Keselyű három napjá-t nem tudtam megnézni többszöri nekifutásra sem. Igazad van, a legjobb idegen nyelvű film-nél nem működik az amiről én alapjában írtam. Nincs lobbitevékenység, ott tényleg az dönt, melyik a legjobb film.

ferko 2010.02.08. 13:01:17

Nincs egetverően más véleményem az Oscarról mint neked, nem az én szempontjaim alapján adják. De ettől függetlenül még mindig sokkal profibb és átláthatóbb és mértékadóbb mint a hazai filmszemle összemutyizott zsűrije. oscart csak másnak tekintem, a hazai módit meg kimondottan rossznak. Sundance egy fesztivál, ahol másfajta szempontok alapján versenyeztetik a filmeket és ennek is nagyon nagy rangja van, csak kisebb a show (de tudod van cannesban is filmfesztivál) http://hu.wikipedia.org/wiki/Sundance_Filmfesztiv%C3%A1l "Az igényes zsűri válogatásába csak művészi értékkel bíró alkotások kerülhetnek be. Fontosabb feladatnak tekintik, hogy új tehetségeket adjanak a világnak, mintsem hogy az ismert filmeseket még nagyobb sikerre segítsék." Ezzel a két mondattal azt hiszem érted, miben más az Oscarnal. keresgélj az itt induló filmek között is és osztd meg velünk a véleményedet :) lehet itt sem fogsz kellő számú nem USA filmeket találni... http://festival.sundance.org/2010/

Ismeretlen_26298 2010.02.09. 22:13:44

Bocs, megint berakta a linkek miatt a moderálandó kommentek közé, azt meg csak akkor szoktam nézni ha nincsen sok dolgom. Most meg sajnos volt. Megnézem a linkeket és visszajövök.:)

Morgómedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2010.02.11. 07:06:41

Nem is az a baj, a moderálásra váró kommentekkel, hogy akkor megyek be megnézni ha kevésbé vagyok elfoglalva, hanem nem jut eszembe mert nagyon ritkán találok ott valamit. Azért nyugodtan tegyél be linket legközelebb is, majd sűrűbben ellenőrzőm ezután. Megnéztem a Sundance fesztivál honlapján, lehet, hogy rossz helyen néztem, de én nem találtam olyan filmet amit ismertem volna. A Wikipedián megemlített filmeket sem ismerem. Annak viszont örülök, hogy nincs túl nagy eltérés a véleményünk között Oscar ügyben. Mindig sokat adtam a véleményedre, jól esik, hogy most is nagyjából egybeesik az enyém a Tieddel. Azért, hogy lássa mindenki nagyjából milyenek nekem a jó filmek, ideírok némely filmcímet amik megvannak a nagyjából 120 kazettából álló gyűjteményemből: Kincsecském, Dirty dancing, Csupasz pisztoly, Jó estét Mrs.Campbell, Párizs-Texas, Éjféli cowboy, A lovakat lelövik ugye?, Halálcsók, Mi van doki?, Haver,haver, Halál 50 órája. Azt hiszem, ezek mind amerikai filmek. Sajnos a Butch Cassidy és a Sundance kölyök nincs közte. Többször nekifutottam de nem tudtam végignézni. Kétségtelen viszont, hogy az amerikai filmek nagy többsége nem tud megérinteni. Ami nem jelenti azt, hogy rosszak, csak nem az én ízlésemet képviselik.:)
süti beállítások módosítása