HTML

Morgómedve

Friss topikok

  • Gyula Turcsán: Pötyi az anyukája révén az unokatestvérem volt! Nem volt könnyű élete, de örülök, hogy a gyerekek ... (2023.03.13. 19:46) Emlékezés Dr. Anóka Izabellára
  • FlashFWD: és még egyszer: info. :) késő van, na! (2021.02.01. 23:19) Summa summarum vagy Szumma szummárum?
  • Morgó Medve: @g.dani: Kedves Galya, szép kis kalamajkát okozott Magánál ez a generátoros üzem. Úgy látom azért ... (2019.01.03. 09:11) Morgolódás porszívó teljesítmény ügyben
  • exbikfic: @Morgó Medve: Köszönöm, igyekszem, bár most már jó ideje éppen a kedvetlenség szakaszában vagyok. ... (2018.11.30. 21:35) Egy blog vége
  • Morgó Medve: @vajgerpeti: Én már cimbora elég sokszor kapcsolom ki a magam képcsöves televízióját. A beszélgeté... (2018.11.18. 17:58) A LED projekt vége

Utazások hálókocsival 2.

2010.04.20. 19:13 Morgó Medve

Végül is nem olyan rossz ezekben a hálókocsikban utazni. Azokban amik errefelé jártak azokban az időkben nagyobbrészt 4 személyes kupék voltak. Ezek voltak a másodosztályú kocsik. Aztán egyszer utaztam első osztályon is, ott egy középkorú hölggyel ketten osztoztunk a fülkén. Ez utóbbiban volt egy kis mosdóféle is. Túl nagy tisztálkodást nem lehetett itt sem csapni, de nem kellett kimenni a folyosó végére, ahol már nem emlékszem, volt-e külön mosdó vagy a WC-ben kellett tisztálkodni is. Ami azért csak nagyjából volt tisztálkodásnak tekinthető, amolyan macskamosdás volt ez. Addig csordogált a víz amíg nyomott az ember egy pöcköt, de mivel nekem a mosdáshoz két kéz kellett időnként ez a csordogálás is elmaradt.

A másodosztályú fülkékben 4 fekhely volt, alul kettő és felül kettő. Én ha tehettem mindig alulra szeretettem feküdni mert féltem, hogy éjszaka addig forgolódom amíg egyszer csak leesek az ágyról. Emeletes ágy esetében azért nagyot lehetett volna esni. Ha úgy adódott, hogy az udvariasság azt kívánta, hogy én másszak fel az emeletre akkor viszont mindig megkerestem a fülkében az erre a célra rendszeresített hálószerűséget, amit az ágy és a mennyezet közé lehetett kifeszíteni és nem engedte, hogy az ember lezuhanjon a közel 2 méteres magasságból.  Igazából ennek teherbírását nem ismerhettem meg mert ott volt ugyan de soha nem éreztem, hogy ez fogott volna meg. Megvolt ennek a hátránya is: ha az ember le akart szállni az ágyról ki kellett oldani ezeket a hálókat.

Visszatérve a történet elejére azon a bizonyos reggelen az alsó ágyon ébredeztem, onnan vettem szemügyre az ablakon keresztül az elsuhanó kárpátaljai tájat. Aztán nagynehezen felkászálódtam és kimentem a folyosóra ahol huncut mosollyal közeledett az én éjszakai beszélgetőtársam. Mondott valamit amit nem is értettem, majd visszafordult és hozott egy nagy pohár teát, vagy ahogy front után mondta a magyar ember, csáját. Hát ritka jól esett az a pohár forró tea az már igaz. Ezután mint egy zombi kitámolyogtam a WC-re, hogy felmérjem a viszonyokat. Hát a viszonyok nem voltak túl biztatóak, azért az apraját elintéztem, a nagyjára meg úgy gondoltam, hogy nem szorongat még ez engem annyira. Visszaballagtam hát, hanyatt dobtam magam az ágyon és innentől kezdve kezdetét vette a másfél napos semmittevés. Ami nagyjából alvásból, olvasásból valamint beszélgetésből állt.

A nemzetközi vonatok nem túl sűrűn állnak meg, ott viszont állnak néhány percig. A szovjet vasút ebben a dologban nagyon komolyan vette a dolgokat, minden vagonban ott lógott a menetrend. Pontosan érkeztünk, pontosan indultunk. Miután ezt kitapasztaltunk már le is szálltunk időnként a vonatról. Messzire nem menetünk el, mindig szemmel tartottuk a vonatot, de egyre bátrabbak voltunk. Később felfedeztük, hogy a folyosói konnektorban 220 voltos feszültség van, nekem nem is kellett több, előszedtem - a születésnapomra frissen kapott - magnómat és már szólt is a zene a vonatban. Innentől kezdve már tényleg egy gondtalan utazás volt ez az egész. Ettünk, ittunk, heverésztünk, bámultunk kifelé az ablakon. És közben divatos beat zenekarokat hallgattunk: Beatlest, Rolling Stonest, Creamet, Pink floydot. Néha tettünk egy tétova sétát a WC-ig, megnéztük és még mindig nem éreztük a dolgot igazán sürgetőnek ahhoz, hogy megpróbáljunk könnyíteni magunkon. Már nem emlékszem mi riasztott bennünket. Lehet, hogy nem volt rajta WC deszka és fel kellett volna állnunk a WC csészére? Még rágondolni is rémísztő. Vagy csak a tisztasággal voltunk elégedetlenek? Már nem tudom. Egy biztos, a kis dolgainkat elvégeztük de a nagyobb dolgok esetében valami csodára vártunk. Pedig ha tudtuk volna mi vár ránk a kollégiumban valószínűleg nem kényeskedtünk volna ennyit. De nem tudtuk. Legközelebb innen folytatom.:)

4 komment

Címkék: Orosz és szovjet témák

A bejegyzés trackback címe:

https://morgomedve.blog.hu/api/trackback/id/tr615181912

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vajgerpeti 2010.04.21. 17:44:36

1973-ban egy nyári gyakorlat ürügyén jártunk a Kiev-Harkov-Leningrád-Moszkva útvonalon. A macera már Csapnál kezdődött: a kollektív útlevélben 22 fő volt beírva, de csak 20-an utaztunk, a két név tartalék volt. Na ezt mire a ferdeszemű ázsiai határőrnek megmagyaráztuk, addig a többiek a felemelt hálókocsikban gubbasztottak a kerékcsere miatt. Az utazásban a Harkov-Leningrád szakasz volt épületes:harmadosztályú hálókocsiban mentünk egy éjszakát. Ebben nem voltak zárt négyszemélyes fülkék, csak rövidebb ágyak a fülkékben, és így a folyosón az ablak alatt volt még két ágy. Mindenki szem előtt volt. Ráadásul ez a vonat már egy hete jött kelet felől így megfelelő illat is biztosítva volt. Az ellentettje pedig a Leningrád -Moszkva éjszakai út volt, amikor a vörös nyíl fedőnevű expresszel jöttünk visszafelé: kétszemélyes földszintes fülkék, vonatrádió, tea. Hazainduláskor amíg újabb harcot kellett vívni a kijevi pályaudvaron a fiúk megcsodálták a Pekingbe induló kék expresszet. két fülke között mosdóhelység, csodálatos kivitelű fülkék. Nekünk azért kellett az utolsó üveg doppingokat feláldozni a kalauznak, mert nehéz felfogású volt. A hálókocsit még Harkovból foglalták le, és azt mondta ez a nehézfejű ember hogy Harkovból Kievben van csatlakozás és azt 20 magyarnak foglalták le. Végül kellő alkoholszint elérése után felszállhattunk, azzal a kikötéssel, ha ott az a 20 ember jön akkor mi leszállunk és legfeljebb a hátralévő 1200 km-t gyalog tesszük meg. A pontosságról nekem az rémlik, hogy ha nagyobb állomásra érkeztünk akkor ott hosszú volt a várakozási idő, ha a vonat pontos volt. Ha több percet késett akkor is a menetrend szerint indult, legfeljebb kevesebb volt a várakozás. Persze amikor Szófiába utaztunk szintén nyári gyakorlatra, akkor azt hiszem negatív rekordot értünk el. Már Budapestről több mint 6 óra késéssel indultunk és 13 óra késéssel értünk a célba. Ottani kísérőink már lemondtak rólunk, csak néha felhívták a főpályaudvart, hogy megérkezett-e a vonatunk. Végül reggel 6 helyett este csak odaértünk:))))

vajgerpeti 2010.04.21. 19:01:33

Kis kiegészítés az előzőhöz: kijevi pályaudvar természetesen Moszkvában van, ahonnan Kiev felé indulnak a vonatok. A dopping pedig:kecskeméti barack pálinka, 0,5 literes üvegekben. Ebből fejenként minimum egy, de célszerűségi okokból az előre nem látható akadályok leküzdésére kettőt kellett minden utazónak tartalékolni. Az hogy mi az ottani viszonyokhoz képest nyugati vendégek voltunk, sok helyen varázsige volt: pl az Izsák székesegyházban. Üzemekbe természetesen nem léphettünk be, a varázsige nem segített mert esetleg titkokat tudhatunk meg. Befejezésül egy emlék: mikor már kifogytunk a fenti pályaudvaron az orosz szókincsünkből, néhány zaftos magyar körmondattal fejeztük ki érzéseinket. Erre egy elgyötört hang kiszólt vonatajtóból: magyarok vagytok, adjatok egy kis kaját és piát mert itt halok éhen. Egy magyar geológus hallgató egyetemista volt, aki már egy hete utazott Mongóliából hazafelé Pestre, mert nem kapott repülőjegyet. Az ajtó azért emelem ki, mert az orosz hálókocsikon az ablak nem volt lehúzható a fülkében -akkoriban- csak a fortocska nevű kis bukóablakon lehetett kevés friss levegőt beengedni a fülkébe.

Morgómedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2010.04.24. 07:38:32

Azért kicsit csodálkozom, hogy a csoportos útlevélben több nevet tüntettek fel. :) Azért a szovjet határ nem a rugalmasságáról volt híres.:) Érdekes, én ilyen harmadosztályú hálókocsit soha nem láttam, illetve most amikor megnéztem a mostani gyártású filmet a transzszibériai expresszről. Ezekben voltak ilyen "közös légterű" hálókocsik. A pontosságban is igazad van. Tényleg elég sokáig állt a vonat de lecsíptek a várakozási időből ha késében voltak.

Morgómedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2010.04.24. 07:39:12

Valamit elfelejtettem. Köszönöm az értékes kiegészítést.:))
süti beállítások módosítása