HTML

Morgómedve

Friss topikok

  • Gyula Turcsán: Pötyi az anyukája révén az unokatestvérem volt! Nem volt könnyű élete, de örülök, hogy a gyerekek ... (2023.03.13. 19:46) Emlékezés Dr. Anóka Izabellára
  • FlashFWD: és még egyszer: info. :) késő van, na! (2021.02.01. 23:19) Summa summarum vagy Szumma szummárum?
  • Morgó Medve: @g.dani: Kedves Galya, szép kis kalamajkát okozott Magánál ez a generátoros üzem. Úgy látom azért ... (2019.01.03. 09:11) Morgolódás porszívó teljesítmény ügyben
  • exbikfic: @Morgó Medve: Köszönöm, igyekszem, bár most már jó ideje éppen a kedvetlenség szakaszában vagyok. ... (2018.11.30. 21:35) Egy blog vége
  • Morgó Medve: @vajgerpeti: Én már cimbora elég sokszor kapcsolom ki a magam képcsöves televízióját. A beszélgeté... (2018.11.18. 17:58) A LED projekt vége

A vizsgára való kiöltözésről

2011.01.19. 06:32 Morgó Medve

Én nem tudom hol és mikor rontottuk el a dolgot, de újabban a hallgatók - tisztelet a kivételnek - nem érzik feltétlenül kötelezőnek a vizsgára való ünnepi viseletet. Évek óta figyelem és bosszant a dolog. Ahogy öregszem egyre jobban. A mi időnkben meg sem fordult a fejünkben, hogy ne öltönyösen, fehér ingben nyakkendőben jelenjünk meg a vizsgán. Még akkor is ha tudtuk, hogy a tanár akihez megyünk nem fog ünneplőt venni úgymond a mi kedvünkért.  Mi azért szépen kiöltöztünk mert így tanultuk meg. Hogy honnan? A csuda tudja, nem emlékszem már rá. Lehet, hogy  le volt írva valahol, nem tudom. De az elsős hallgatók akkor sem a szabályzatokat bújták, így valószínűleg a felsősöktől tanultuk meg hogy vizsgára ünneplőben kell megjelenni. Vagy már akkor tudtuk még mielőtt beléptünk volna az egyetem képzeletbeli kapuján, hiszen televíziót néztünk, riportok pedig akkor is voltak az egyetemekről, a vizsgaidőszakokról.  Meg nem fordult volna a fejünkben, hogy farmerben, pólóban vagy pulóverben menjünk vizsgázni. Ha másért nem hát azért, nehogy emiatt kapjunk rosszabb jegyet, hogy a legrosszabbra ne is gondoljak.

Hát ezek a mai hallgatók már nem így gondolkoznak. Évek óta figyelem, hogy minden alkalommal van egy 10-20 százaléknyi vizsgázó aki nem hajlandó tisztességesen felöltözni. Retorziót ugyan nem szoktam alkalmazni, pedig megérdemelnék. Az írásbeli javításnál is lehetséges kicsit szigorúbban értékelni a válaszokat, hiányolni bizonyos dolgokat,  nem beszélve a szóbeli adta lehetőségekről. Minden félévben fel lehet tenni olyan kérdéseket amikre nem könnyű válaszolni és leginkább csak jelesért szoktam megkérdezni. Nem mintha nem adnám le tisztességesen, csak egyszerűen az anyag legnehezebb részei, a hallgatók ma már - még a jobb tanulók is - ezekkel a részekkel nem igazán foglalkoznak.  Tehát megtehetném, hogy rosszallásomat így fejezzem ki de mégsem teszem. Mert nem visz rá a lélek. Ezért inkább - újabban - közzé teszem az elvárásaimat. Tehát minden hallgató aki ebben a félévben nálam hallgat valamilyen tárgyat a közös címjegyzékünk alapján kapott egy levelet, hogy mik az elvárásaim az öltözetet illetően. Természetesen én is kiöltözöm. Igaz kissé visszafogottan. Sötét zakó, fehér ing, nyakkendó, szürke nadrág. Ha azt hiszi a kedves olvasó, hogy ezek után nincs farmeres, pulóveres vizsgázó ki kell ábrándítanom. Nem sok, évek alatt elértem, hogy számuk elenyésző de még mindig vannak.

Pedig a vizsga fontos dolog kellene hogy legyen egy egyetemi hallgató életében, hiszen ez az alkalom amikor beszámolhat arról, hogyan sajátította el a tárgyat, mit tud azokból az ismeretekből amiket majd jövendő munkahelyén kell, hogy alkalmazzon. Néha egy-egy kettes beírásakor sajnálattal gondolok arra, hogy már az egyetemen nem fognak találkozni a tárgyammal, ezzel a tudással fognak munkát vállalni, embereket irányítani, reggeli szakmai megbeszéléseken részt venni. Ami bizony igencsak kevés. Szinte semmi. Egy kettest akkor ad az ember, ha egy kicsivel tud többet a hallgató a semminél.

Hogy hol romlottak el a dolgot? Nem tudom, de sejtem, hogy nem egyik napról a másikra alakultak így a szokások. Valószínűleg benne van az is, hogy csökkent a vizsgák komolysága, presztizse. Például kisebbek lettek a követelmények. A külső tényezők hatásától nem tudja függetleníteni magát az oktató sem.   A hallgató annyiszor vizsgázik ahányszor akar, hétköznapi dologgá vált a vizsgázás, talán vizsgadrukk sincsen már. Ha nem sikerül idén levizsgázni, majd sikerül jövőre - gondolhatja a hallgató. Nem túl nagy a tét, így aztán nem egy nagy durranás egy vizsga, gondolom a farmer és a pulóver is ennek szól.

Pedig kár ezért a hagyományért. Valamikor régen még a Rákosi rendszerben előfordult, hogy a munkások munkásruhában mentek színházba mert az ünnepi viselet polgári csökevény szokásnak lett kikiáltva. Valahogy úri dolognak tűnt szépen felöltözni a színházba, koncertre. Ami persze távol áll a hatalom új birtokosaitól a munkásosztálytól. Nyilván keletről jöhetett a dolog. Hálaistennek nálunk ezek az idők elmúltak, az emberek nagy többsége tudja, hogy ilyen alkalmakkor az illendő viselet az alkalmi, ami most az ünneplő szinonimája. Keleten a változások lassúbbak voltak, talán mert nekik nem volt 56-juk. Szóval ott lassabban változtak a dolgok. Így aztán a 80-as évek elején megrökönyödve láttam, hogy egy egyetemi kolléga temetésén szegény megboldogult és én voltunk a legjobban öltözöttek, mert még az egyetemi vezetők is kopottas hétköznapló ruhájukban  álltak díszőrségben - az egyetem demonstrációs termében elhelyezett  - koporsó mellett. Természetesen ez volt a temetési öltözet is. A koncert és színház más volt. Oda már a szovjet emberek is kiöltöztek. Főleg az asszonyok és lányok csípték ki magukat. Meggyőződésem, hogy szürke életükben különleges eseménynek számított egy-egy koncert, színház. Pedig nem voltak nagyon eleresztve kozmetikai szerekkel, divatos ruhadarabokkal. De abból ami volt igyekezték a maximumot kihozni. És szépek voltak, mosolygósak, kedvesek, jókedvűek.

Végül essék szó arról a nagy többségről is akik tudják mi a módi és ünneplő ruhájukat öltik magukra egy-egy vizsga alkalmából. Ódákat róluk sem zengenék, csak egyszerűen megköszönöm nekik.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Egy kis kiegészítés néhány órával később, leginkább az első hozzászólás kapcsán. Bár már ott válaszoltam rá azonban fontos dologról lévén szó itt is megismétlem.

Nálam az írásbeli képezi a vizsga súlyponti részét. Ezt követi néhány órás javítás már a szobámban, addig a hallgatók elmehetnek, közben folyamatosan értesülnek az eredményekről. Aki egész jegyre írt számára az írásbelivel véget ért a vizsga. Aki viszont fél jegyre az visszajöhet szóbelizni, ehhez viszont már nem kell kiöltözni. Egyébként ez csupán néhány százalékot tesz ki, pedig már nem szoktam rosszabbat adni. Többnyire nem jönnek vissza.

 

17 komment

Címkék: Egyetem

A bejegyzés trackback címe:

https://morgomedve.blog.hu/api/trackback/id/tr865182026

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_94118 2011.01.19. 08:01:17

Hát írásbelire már mi sem fekete-fehérben mentünk, pedig azt hiszem elég közeli korosztály vagyunk. Szóbelire viszont elképzelhetetlen lett volna nem kiöltözni.

Morgomedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2011.01.19. 11:16:57

Gyorsan írok mert ez kimaradt reggel. Nálam az írásbeli jelenti a fő részt, ezután következik néhány órányi javítás a szobámban majd azok szóbelizhetnek akik fél jegyre írtak. Nagyon kevesen vállalják. Ehhez viszont már át lehet öltözni. De ezt az itteni hallgatók tudják mert megírom nekik.

Ismeretlen_26298 2011.01.19. 12:01:16

Nem szokásom, de a fentiekre való tekintettel kiegészítettem a kora reggeli írásomat. A főlapon legalul olvasható.

ferko 2011.01.19. 14:34:07

Főiskolán mégy öltönyben ingben nyakkendőben vizsgáztam, tán még végzősként is. Egyetemen második félévtől már nem, még államvizsgára is famerben mentem (ingben nyakkendő nélkül)és nem voltam alul öltözve. Egy irásbelire rövidgatyában, törölközővel érkeztem (strandra menet ugrottam be). Amikor te voltál egyetemista, az órára is szépen felöltözve mentél, minden órán benn voltál. manapság meg nem így van. Anyám egyenruhát hordott középiskolában, nekem már csak köpeny (akkoriban ez egyenköpeny volt) volt kötelező. Változnak az idők. ui.: munkahelyre is begyűrűződött a slamposság, nem csak az iskolába.

Ismeretlen_94118 2011.01.19. 14:36:07

Kripli ez az ifjúság. Pláne, ha minimális a kockázat. :-) Nálunk általában elvált a szóbeli és írásbeli. Akkor még rengeteg szóbeli vizsga volt és kevés írásbeli.

Ismeretlen_14594 2011.01.19. 19:12:28

Írásbelire nem szoktam volt kiöltözni, és soha nem is vártam el a diákoktól. Ugyanis irtó kényelmetlen kiöltözve üldögélni akár több óráig is egy helyben (nálunk voltak 2-3 órás írásbeli vizsgák is). Szóbelire mindig normálisan felöltöztem, és el is vártam, de azért még érettségin is akad egy-két diák, aki érdekesen öltözik fel a szóbelire, pedig ott a tanár egyértelműen elmondja a követelményeket. Igaz, érettségin az írásbelire is elvárják a kiöltözést, mert az mégiscsak az érettségi.

Morgómedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2011.01.20. 20:18:27

Még az én időmben is gyakoribb volt a szóbeli. Amely perenne valóban nem esik túl messze a Te idődtől, de azért sokkal messzebb mint gondolod. És persze a Te javadra. Úgy értem én vagyok az idősebb. :)) Sajnos ma négyszer annyian vannak a felsőoktatásban mint a mi időnkben. Ezért is laposodik el itt minden, többek között az öltözék is. Itt vidéken azért még elképzelhetetlen államvizsgán a farmer meg egy ing nyakkendő nélkül. Igazad van ferko, változnak az idők de nem biztos, hogy ez a jó irány. Tényleg slamposak lettünk. Nálam a vizsga 90 %-ban írásbeliből áll. Ezért szeretem ha már erre felöltöznek rendesen. Hétfőn 33 ember vizsgázott nálam, 9-kor kezdődött az írásbeli, 10.30-kor szedtem be a dolgozatokat, 10.45-kor kezdtem javítani, közben néha megzavartak, 14.50-kor fejeztem be. Öten próbálkoztak javítani. A többiek csak a jegyet íratták be illetve íratják majd a közeljövőben. Igaz sokkal többen nem is javíthattak volna mert egész jegyre írtak. Ebéd nekem nem volt, mindenki ott várta ki az írásbeli eredményét ahol akarta, én minden ZH után elküldtem az eredményt emailben. Hát így telt a hétfői napunk. :)

Zsóka 2011.01.20. 21:50:27

Ha tiszta az öltözék és ápolt az illető, szerintem már ott, csak az a lényeg, hogy tud vagy nem tud. Öltönyben is lehet nagy hülyeségeket produkálni. Morgó! Öregszel.

Morgómedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2011.01.21. 07:38:38

Valóban öregszem, de csak ebben. :) Tudod, a boldogító igent is ki lehet mondani egy tiszta öltözékben frissen borotválva is, de mégis csak kiöltözik az ember. Az alkalomhoz illően. Így vagyok ezzel én is. Életem 95 %-a farmerben és pulóverben zajlik de amikor az illem úgy kívánja jön a nyakkendő és a zakó.

Zsóka 2011.01.21. 09:26:20

Most biztos, hogy nem fogsz a szívedbe zárni. Igen, valóban vannak olyan helyzetek amik megkívánják, hogy jelmezt öltsünk.Mert minden helyzet ami adódik a születésünktől fogva, egyben szerep vállalás is.A szerephez pedig jelmezek kellenek.Ezeket előttünk sok-sok éve kitalálták mindet a megfelelő alkalomhoz.Előírták, hogy csak ebben jelenhetsz meg. Voltál kisdobos-úttörő /jelenleg cserkész/ álltál anyakönyvvezető előtt - vagy éppen végleg búcsúztál egy számodra kedves embertől. Én is megadom a tiszteletet egy-egy eseménynek. De! Sokszor meggyőződésem ellenére bújva az előírt ruhába, de hát ezt várják el tőlem. A rám osztott szerepnek pedig ugye meg kell felelni? Ha mással nem hát legalább a jelmezemmel.Búcsúztam én kedves ismerőstől őszinte fájdalommal, egyszerű szürke ruhában és búcsúzott mély feketébe öltözve valaki, végig fecsegve a temetést. Nem túlzás egy kicsit az írásbeli vagy szóbeli vizsgát hasonlítani az általad emlitettel? A diákok majd a diplomaosztón megadják a módját. A tiszteletüket pedig én inkább érezni szeretném mint vizuálisan érzékelni.

Morgómedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2011.01.21. 14:42:36

Változatlanul úgy gondolom, hogy a társadalomban kialakultak bizonyos szokások amikhez az embernek alkalmazkodnia illik, mert ha nem így van megszólják. Lehet másképp gondolni, lehet magunkban vitatkozni ezzel a kialakult szokással de ajánlatos alkalmazkodni hozzá mert mint írtam megszólják az embert. Én mint írtam volt életemet általában farmerben és pulóverben élem de minden alkalommal mikor hivatalos vagyok valahová alaposan átgondolom hogyan öltözzek. Néha még érdeklődöm is. Aztán időnként így is előfordul, hogy vagy alulöltözött vagyok a többséghez képest vagy túlöltözött. Ilyenkor magyarázkodik az ember.:) Hogy túlzás-e az esküvőhöz hasonlítani a vizsgát? Nem hiszem. Mindkettőhöz tartozik egyfajta elvárás az öltözködést illetően ez jelen esetben nagyjából azonos. Fehér ing, nyakkendő, öltöny. Esküvőn ez minimumnak számít, vizsgán éppen megfelelőnek. :)

ferko 2011.01.21. 22:42:27

1. változnak az idők, tőled függetlenül is. Nem rontottál el semmit, így alakult. Te a hippinemzedék vag ya szexuális forradalom hippije. a Beatles, Illés és a többiek. Anyádnak hasonló fejfájást okozva, moint a mostaniak. ricsaj ez nem zene! 2. Egy félévben 5 vizsgám volt, összesen 50 nagyjából. Nem tudom az utolsót is annyira komolyan venni mint az elsőt. Főleg, hogy látom ki mindenki megy át. Az életben nem kell a tárgyi tudás (ez is egy változás), nem kell jó mérnök. mindent tudó. Illetve csak kevés. Miért vennének komolyan olyan vizsgát, ami olyasmiről szól, amit soha nem kell tudniuk? Ez egyben visszajelzés a tárgyaidnak :) Szerintem ne agyalj ezen, ilyen az élet. Nem rontottál el semmit, tedd a dolgodat ahogy gondolod. ha csinálsz valamit csináld jól. Az élet nagy kérdései pedig... Hát sok sör kell azokhoz :) ui.: A héten új vezére lett a cégemnek, egy hét alatt veszi át az új vezér az egész céget. Mennyire fontos az én szakmaiságom, ha ez lehetséges? :)

Morgómedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2011.01.22. 09:05:03

Egy hallgató az 5. félévben nem tudhatja mit fog hasznosítani a jövőben abból amit nálam tanult. Hogy visszajelzés lenne a tárgyamnak? Nem hiszem. Egyszerűen csak nem tartják fontosnak, hogy teljesítsék a kérésemet. Ennyi lehet a magyarázat.

Góliát 2011.01.27. 09:09:37

Jó Szerencsét! Jó magam még 4 évvel ezelőtt az egyetem padjait koptattam, nappali tagozaton most pedig levelezőn a másod diplomát munka mellett. Az egyetemi vizsgáimat kivétel nélkül egyenruhában teljesítettem, mert mi ezt láttuk a felsősektől és a levelezős vizsgáimra is ipari aufban járok egyébként valamennyi tankörtársam szintén így tett. Ezzel megtisztelve az oktatót és magát a vizsgát is.

Ismeretlen_26298 2011.01.27. 21:18:31

Már 4 éve? De rohan az idő. :) Azért a 90 % most is egyenruhában jön megadva a tiszteletet nekem és a vizsgának. Azért a 10 % sem szenvedett egy szemernyi hátrányt sem. Csak nem esett jól.

morvaiildiko 2011.01.27. 21:37:27

Csatlakozom Hozzád és Góliáthoz. Nem ártana egy kis protokollt is tantárgyként beiktatni némely felsőoktatási intézménybe. A korról és a változó időkről: az én időmben számomra természetes volt megfelelő helyen megfelelő öltözetben megjelenni (vizsgákon íratlan szabály volt) - a gyerekeimnek is ezt adtam át, de ezt látták az egyetemen is. Sosem volt számukra kérdés, miben jelenjenek meg vizsgán. Lányom igazán mai korosztály, még koptatja az egyetem padjait, de számára még az is fontos, hogy ne nadrágban és ne lakkcsizmában menjen vizsgázni. Az évközi demókra és írásbelikre is mindig odafigyel, hogy az öltözéke megfelelő legyen. Sajnálatos, hogy ahogy hígul a felsőoktatás, elterjedtek a fizetős karok, szakok, úgy lazult nem csak a számonkérés,a követelmény, hanem a megjelenés íratlan követelménye is. Valamikor nekünk azt mondták az egyetemen, hogy a diplomához intelligenciát nem tudnak adni. Egyre inkább úgy tűnik, mintha csak az előbbire "gyúrnának" az említett vizsgázók...

Morgómedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2011.01.28. 20:47:26

Igazad van. Valóban felhígult minden és ezzel úgy látszik az íratlan szabályok is. Ahol sokan vannak több lesz az olyan is aki nem tudja hogy kell viselkedni. Ehhez még hozzájön az elmúlt évek liberális szemlélete és itt az eredmény. Még irtsuk ki a nyomtatott indexet is és már semmi nem fog emlékeztetni arra, hogy egyetemre járunk. Szerintem az index ugyanúgy hozzátartozik az egyetemista léthez mint ahogy megadjuk a tiszteletet a vizsgának is. Nem feltétlenül a vizsgáztatónak hanem a vizsgának mint eseménynek. Szerintem a protokollra már nincsen hely a tantervekben mert inkább a szakmai tárgyakat kell megtanítani. Úgy gondlom ezt minden fiatalnak magának kell megtanulnia. Szüleitől, tanáraitól vagy akár illemtankönyvből is.
süti beállítások módosítása