HTML

Morgómedve

Friss topikok

  • Gyula Turcsán: Pötyi az anyukája révén az unokatestvérem volt! Nem volt könnyű élete, de örülök, hogy a gyerekek ... (2023.03.13. 19:46) Emlékezés Dr. Anóka Izabellára
  • FlashFWD: és még egyszer: info. :) késő van, na! (2021.02.01. 23:19) Summa summarum vagy Szumma szummárum?
  • Morgó Medve: @g.dani: Kedves Galya, szép kis kalamajkát okozott Magánál ez a generátoros üzem. Úgy látom azért ... (2019.01.03. 09:11) Morgolódás porszívó teljesítmény ügyben
  • exbikfic: @Morgó Medve: Köszönöm, igyekszem, bár most már jó ideje éppen a kedvetlenség szakaszában vagyok. ... (2018.11.30. 21:35) Egy blog vége
  • Morgó Medve: @vajgerpeti: Én már cimbora elég sokszor kapcsolom ki a magam képcsöves televízióját. A beszélgeté... (2018.11.18. 17:58) A LED projekt vége

Még egy történet az igazságtalanságról

2013.03.02. 21:16 Morgó Medve

Van nekem még egy történetem az egyetemi éveimből, amikor úgy éreztem igazságtalanság történt velem.

A negyedik félévben volt és ezt onnan tudom, hogy akkor tanultuk a differenciálegyenleteket. Régi szép idők, amikor az ilyesmire még egy fél évet lehetett fordítani. A gyakorlatvezetőm egy közeli hatalmas vegyi üzemben mérnökösködött, munka után pedig gyakorlatokat vezetett az egyetemen. Történetesen az én gyakorlatvezetőm is volt. Megmondom őszintén már a gyakorlatok során láttuk, hogy nem fogtuk meg az isten lábát. Kicsit olyan tutyimutyi ember volt, a táblánál piszmogott csak a példával, nem értettünk semmit. Éreztük, hogy itt baj lesz ha eljön a számonkérés ideje. Félévente 2 zárthelyit kellett írni, arra kaptuk meg a gyakorlati jegyet, ezenkívül még volt vizsga is. Sőt e félév végén volt  a szigorlat is. Így aztán leballagtam a könyvtárba és kicsit körülnéztem az olvasóteremben. Találtam is egy könyvet, a Fazekas sorozat egyik kötetét amelyben szerepelt egy eljárás, amelyet elég egyszerűnek találtam, hogy megtanuljam. Meg is tanultam.

Aztán eljött a zárthelyi írás ideje, megkaptuk a feladatokat, én meg a friss tudományommal hibátlanul megoldottam az egyik feladatot. Azt amelyiket nem tudtam az előadáson elmondott módszerrel megoldani. A másik azzal is ment. Aztán eltelt valamennyi idő, a dolgozatokat kijavították a gyakorlatvezetők és az én gyakorlatvezetőm erre a példára nem adott egy pontot sem, mert nem úgy oldottam meg ahogy tanultuk. Hangsúlyozom, hogy a megoldás végig követhető volt egy olyan módszerrel amit a gyakorlatvezető ugyan nem ismert, de mások igen. Nem is méltányolta, hiába hogy az eredmény hibátlan. Na ez volt az a pillanat amikor úgy gondoltam, jobb lett volna ha egy főállású oktató vezette volna a gyakorlatokat. Ő otthon van, nyilván nagyvonalúbb lett volna. Ez az "ipari" ember meg nem tudta mit lehet mit nem, így aztán az én káromra döntött. Ami mind a mai napig bosszant, és felháborít. Én a 38 év alatt amíg tanítottam soha nem követtem volna el ezt a hibát. Ha az eredmény jó volt és követhető elfogadtam. De hát nem vagyunk egyformák. Aztán nem sokáig volt ő alkalmazásban, a következő félévben érdeklődtem utána, már nem volt meg. Valószínűleg nem csak nekem lehetett vele problémám.

5 komment

Címkék: Egyetem

A bejegyzés trackback címe:

https://morgomedve.blog.hu/api/trackback/id/tr285182343

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ferko 2013.03.03. 10:12:58

Jó kis dilemma ez a tanárnak is. Az eredmény jó, de nem a tanultakat adja vissza, amit számon kellene kérnie. Ha a megoldásnak tényleg nem volt köze a tanultaknak, akkornem kaptam rá részpontot, maximum az eredményért kaptam 2-t a 10ből. "A kiszámoltam fejben" is jó módszer amúgy :)

Morgómedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2013.03.03. 11:00:34

Kezdem a végével. Azt hogy "kiszámoltam fejben" soha nem fogadtam el, hallgatóként sem próbálkoztam vele. Szerintem egy mérnöknél egy a lényeg: adva van egy differenciálegyenlet, meg kell oldani. Ha meg van oldva és az eredmény jó, akkor a műszaki feladat is meg van oldva. Én azért jelentős energiákat fektettem abba, hogy ezt az (úgy emlékszem rekurziós) eljárást megtanuljam. Te tanultál szabályozástechnikát, tudod, hogy egy tag átmeneti függvényét megkaphatod úgy is, hogy megoldod a bemenő- és kimenő jel közötti kapcsolatot leíró (többnyire) differenciál egyenletet, de eljuthatsz az átmeneti függvényhez Laplace transzformációval is. Ugyanazt az eredményt kapjuk. Amelyik szimpatikusabb. Szerintem a számonkérésnek csupán arra kellett volna szorítkoznia a Te esetedben is, hogy meg tudod-e oldani a feladott differenciál egyenletet vagy sem.

vajgerpeti 2013.03.03. 14:37:44

Erre reagálva nekem is van két elrettentő példám. Az első velem, illetve velünk másodéves gépész hallgatókkal esett meg. Minden hétfőn mechanikából 1 órás önálló foglakozás volt a félév során, azaz 15 ma úgy neveznénk kis zárthelyi. ezen felül természetesen volt heti két óra gyakorlat és a félév végén vizsga zh. 10 lap 20 perces időkkel, 5-3-2 elosztásban. Ha hétfői zh-n nem értünk el egy bizonyos pontszámot kaptunk otthonra megfelelő kóddal ellátott házi feladatot. Egy idő után az tűnt fel, hogy mindig hibás volt a beadott házi feladat. Reklamáltunk a gyakorlatvezetőnél aki micsoda véletlen szintén iparból meghívott mérnök volt. Kiderült egy sokszorosított javítási mankóból vizsgálta a beadott feladatainkat, és azok soha nem egyeztek az általunk készített házi feladat eredményével. Ez minden alkalommal mínusz egy pontot jelentett a végelszámolásnál a heti dolgozat pontszámához képest. Soha nem jutott eszébe, hogy ténylegesen végigszámolja a kiadott feladatot. És láss csodát: a mankó volt hibásan kiszámolva, vagy leírva. Ez akkor derült ki amikor bementünk a legnépszerűbb fiatal oktatóhoz és végigszámoltuk a feladatokat, és kiderültek a hibák. A másik a gazdász lányommal esett meg valószinűség számításból. Aki nem azokkal a szavakkal adta vissza a feleletet ahogy az a gyakorlaton elhangzott, hiába volt érthető és jó a válasz megbukott. A gyakorlatvezető ugyanis nem magyar anyanyelvű volt és igen nehezen lehetett megérteni mit akart mondani. Ő még mindig dolgozik a matematikai intézetben így takarja jótékony homály a személyét. Róla csak annyit, hogy itt látott először életében havat, amikor a debreceni egyetemre járt.

ferko 2013.03.03. 21:53:41

Nagyonjó példa! Ha Laplace a tananyag, akkor ne differenciálegyenletet oldj meg, ha diff egyenlet, akkor meg ne laplace transformálj. Bár emlékeim szetrint a feladatkiírásban is így szerepelt akkor. Engem arra tanítottak, hogy tudjak fejben számolni, megbecsülni az eredményt. :) Ettől mérnök a mérnök. Hozzáteszem a diff egyenletek márcsak egy homályos pont a múltammban. Teljesen kinai egy integrállal, diff egyenlettel dúsított zárt kifejezés. Mellesleg most egy olyan feladatom van, ami sok poisson eloszlasu csomagkapcsolt forgalomgenerator aggregalt forgalmat kell megbecsulni. Vidam dolog ez úgy, hogy nem rémlik semmmi ebben az ügyben. Így viszont empirikusan közelítem meg :)

Morgómedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2013.03.04. 09:55:42

Én mikor már oktatóként megcsináltam a zárthelyire kiadott feladatokat soha nem hittem el 100 %-osan hogy az eredmény jó mindaddig, amíg legalább 3 hallgatónál nem láttam ugyanazt az eredményt. Éppen ezért mindig a legjobb hallgatók dolgozatait javítottam ki elsőnek. Mikor ők is "megerősítettek" az eredményben onnantól kezdve már nagyobb magabiztossággal javítottam ki a többiekét. Ugyanis egy tanár is számolhat el példát, bármennyire oda is figyel a feladatra. A külföldi oktatókkal valóban lehetnek megértési problémák. Én hasonló helyzetben számolnék ezzel és így is viszonyulnék a hallgatókhoz. ferkonak írom, hogy azért közöttünk jelentős felfogásbeli különbség van. Hogy melyikünké a jobb nem fogjuk tudni eldönteni. Én úgy gondolom, hogy ha egy hallgató elmegy a könyvtárba, megtanul egy másik módszert a feladat megoldására az méltánylandó. Én azt mondom, hogy a zárthelyi csak arról szól, hogy a tanár arra kíváncsi, hogy a hallgató meg tudja-e oldani helyesen a kiadott feladatot? Ha kíváncsiak vagyunk arra, hogy egy tartó leszakad vagy nem, mindegy hogy milyen módszerrel jut el ugyanahhoz a (számszerű) eredményhez. Egyébként a módszer nyilvános, szakirodalomban fellehető. Arra meg én is megtanítottam a hallgatóimat, hogy a kijött eredményt próbálják megbecsülni de legalább is kritikusan mérlegelni, hogy lehet-e ez egyáltalán jó eredmény.
süti beállítások módosítása