HTML

Morgómedve

Friss topikok

  • Gyula Turcsán: Pötyi az anyukája révén az unokatestvérem volt! Nem volt könnyű élete, de örülök, hogy a gyerekek ... (2023.03.13. 19:46) Emlékezés Dr. Anóka Izabellára
  • FlashFWD: és még egyszer: info. :) késő van, na! (2021.02.01. 23:19) Summa summarum vagy Szumma szummárum?
  • Morgó Medve: @g.dani: Kedves Galya, szép kis kalamajkát okozott Magánál ez a generátoros üzem. Úgy látom azért ... (2019.01.03. 09:11) Morgolódás porszívó teljesítmény ügyben
  • exbikfic: @Morgó Medve: Köszönöm, igyekszem, bár most már jó ideje éppen a kedvetlenség szakaszában vagyok. ... (2018.11.30. 21:35) Egy blog vége
  • Morgó Medve: @vajgerpeti: Én már cimbora elég sokszor kapcsolom ki a magam képcsöves televízióját. A beszélgeté... (2018.11.18. 17:58) A LED projekt vége

Borbála-ünnep Rózsaszentmártonban

2013.12.05. 19:10 Morgó Medve

Kissé késében vagyok megint, de hát most ilyen napjaim vannak. Az egyenruhám úgymond csúcsra van járatva, el se teszem a szekrénybe, csak kicsit átkefélem és vállfán várja a következő Borbálanapi ünnepséget. A szombat éjszakai pincebeli szakestély kicsit jobban megviselte, nyilván itt ott nekidőlhettem a pince falának, éjjel 3-kor már ez bizony előfordulhat mindenkivel. De azért a ruhakefe segített, ami jó dolog, mert egy nap alatt itt senki nem tud ruhát tisztíttatni, ugyanis kedden megint szükségem volt rá. De ne rohanjunk annyira előre, itt van még a szerdai nap, tegnapra írtam, hogy jelentkezem. Igaz, azt is hozzátettem, hogy valószínűleg, ami bölcs előrelátásra vall, mert tegnap tényleg nem tudtam jönni.

Mint már korábban is írtam ismét beneveztem egy Szabadegyetemi előadássorozatra, tegnap volt a zárthelyi, erre készültem. Nem volt nehéz, úgy gondolom nem lesz gond a Bizonyítvány kiadással sem. Most egyébként a katasztrófákról, azok elhárításáról,  terrorelhárításról valamint a szervezett bűnözésről tanultam, nagyon érdekes volt. Ma viszont már megkaptam a képeket a keddi Borbála ünnepről, így aztán most már tényleg semmi akadálya, hogy hűséges olvasóim is megtudhatják hogyan ünnepelt ez a kedves, hagyományápoló mátrai falucska kedden, hogyan emlékezett meg a bányászok védőszentjéről, Borbáláról.

Hol is kezdjem? Hát ott ahol mindig. Verőfényes szép napon érkeztünk meg a falumba Rózsaszentmártonba. Ezúttal Hort-Ecséd útvonalon mentünk, így legalább társaim megnézhették az Ecsédi Külfejtés valamint a XI-es akna helyét is, mindkettő fontos szereplője a bányászattörténetnek. A vendégek fogadása most is a Lignitbányászati Emlékházban volt, pálinka, forralt bor és tea várta a vendégeket. És a hagyományos rózsai vendégszeretet. Pontban 10 órakor elindult a menet a templomba, ahol kezdetét vette a Borbála tiszteletére celebrált istentisztelet. Aztán egy idő után az esperes úr átadta a szót a falu polgármester asszonyának aki a falu és a helyi Nyugdíjas  Bányász Szakszervezeti Alapszervezet nevében üdvözölte a megjelenteket. Ezt követően átadta a szót az ünnepi szónoknak, aki szép és tartalmas beszédben méltatta védőszentünket, majd ezt követően szólt a bányászat és energiaellátás aktuális kérdéseiről is. A beszéd után ismét az atya vette át a szót, röviden bezárta a templomi megemlékezést és a résztvevők megindultak az Emlékpark felé. Itt koszorúzás és szavalt következett. Ezután a résztvevők átmentek a Művelődési Házba, ahol a fogadásra került sor. Ebéd előtt volt az ajándékozás és a pohárköszöntő melyet a térség országgyűlési képviselője mondott. Ebéd előtt még szót kért az ünnepi szónok és nagy szeretettel ajánlotta megtekintésre a falakon látható kiállítási tablókat, melyeken bányászati tárgyú bélyegek láthatók és melyek Kiss Pál, volt lyukóbányai bányamester gyűjteményének részét képezik.

Miután elfoglaltuk a helyünket az asztaloknál a helyi óvodások egy kis műsorral kedveskedtek a résztvevőknek. A Hófehérkét és a hét törpét jelenítették meg. A Hófehérke esetében besegített az óvónéni is, akit később egy hetyke bányász legény rabolt el, mindannyiunk legnagyobb örömére. Az óvodások igen aranyosak voltak, nagy sikert arattak.

Ezt követően megjelentek az alkalmi felszolgálók az illatozó töltött képosztás tálakkal. A töltött káposzta finom volt, annyira, hogy első körben el is feledkeztem a tejfelről. Aztán a második körben miután éhségemet csillapítottam már azzal is meglocsoltam kicsit a töltelékeket meg a kevés szálas káposztát. Tulajdonképpen ezzel is jóllaktunk volna, de aztán megjelentek a vadpörköltes és főtt krumplis tálak is, így aztán megkóstoltuk azt is.  Bár a kóstolás kifejezés inkább a többiekre volt igaz, azt amit én műveltem ezzel vaddisznóval a legjobb jóindulattal sem lehet kóstolásnak nevezni. De bátran tömtem magamba, mint ahogy a finom rétest sem hagytam ki. Viszont tudtam, hogy a vacsorát ki fogom hagyni, így is történt. De előtte még haza is kellett jönni, ami szintén megtörtént.

Ecséden némi nosztalgiával vettem szemügyre a parkot ahol legénykoromban sétálgattam a lánnyal akinek akkor udvaroltam. Ideges is volt apám amikor rendszeresen este 10 után bicikliztem haza a 4-5 kilométerre lévő falumba. Szegény, ha tudta volna, hogy az akkori közbiztonság a vasárnapi matinék veszélyeit hordozta magában a mai viszonyokhoz képest. Végezetül kiválogattam néhány képet, nézzük meg őket.

fogadas.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

templom2.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

esperes.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zeus.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

koszoruzas.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ovodasok.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

terem.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

fogadas4.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

fogadas3.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

asztalnal.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

poharkoszonto.JPG

 

 

 

 

7 komment

Címkék: Bányász ünnepek

A bejegyzés trackback címe:

https://morgomedve.blog.hu/api/trackback/id/tr565677428

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CHIARA 2013.12.08. 21:21:25

Kajahegyek!!! De jó hangulatban telt az este... ha hoztak-vittek az evésen kívül sok dolgod nem volt! :)
A bizonyítványodat már átvetted?? Jöhet a következő szemeszter!!!
Jók a fotók...de TE hol vagy???

Morgó Medve 2013.12.09. 18:18:07

Tényleg úri dolgom volt, így azért ki lehet bírni. :) A bizonyítványt csak januárban kapjuk meg. Azért minden fotót nem rakhat fel az ember. :) Meg hát az inkognitóm...:)

vajgerpeti 2013.12.09. 19:07:58

Kovács Professzor Urat felismertem, mint minden bányászok oktatóját 1968 óta, mert engem is tanított mint különleges szakirányos gépészmérnököt kőbányászatból.
Az utolsó előtti képen mintha Téged ismernélek fel várva a nagy evészetre kissé bánatos arccal, hogy mikor jön a finom kaja:=))))
Azért irigyellek mert a képeket és írásaidat olvasva érzem, hogy igen nagy az összetartás a bányász testvérek között.
Amióta én megkaptam az elbocsájtó szép üzenetet 4 és fél éve egyszer hívtak vissza az 50 éves tanszéki jubileumra.

vajgerpeti 2013.12.09. 19:10:28

Ha elárultam volna esetleg az inkognitódat töröld az előző írásomat, mielőtt más is olvasná.

Morgó Medve 2013.12.10. 09:37:28

Kedves Cimborám, az inkognitómmal semmi baj, nem én vagyok a képen, igaz bal szélen a mobilját néző kolléga mellett már én következem, ugyanolyan várakozással az eljövendő perceket illetően. :)

lordjim 2013.12.28. 19:00:32

Alulról az ötödik képen viszont jól látható vagy.(...ideje lenne kicsit lefogyni)

Morgó Medve 2013.12.28. 22:50:09

Hát van benne valami, egyetértek. :)
süti beállítások módosítása