HTML

Morgómedve

Friss topikok

  • Gyula Turcsán: Pötyi az anyukája révén az unokatestvérem volt! Nem volt könnyű élete, de örülök, hogy a gyerekek ... (2023.03.13. 19:46) Emlékezés Dr. Anóka Izabellára
  • FlashFWD: és még egyszer: info. :) késő van, na! (2021.02.01. 23:19) Summa summarum vagy Szumma szummárum?
  • Morgó Medve: @g.dani: Kedves Galya, szép kis kalamajkát okozott Magánál ez a generátoros üzem. Úgy látom azért ... (2019.01.03. 09:11) Morgolódás porszívó teljesítmény ügyben
  • exbikfic: @Morgó Medve: Köszönöm, igyekszem, bár most már jó ideje éppen a kedvetlenség szakaszában vagyok. ... (2018.11.30. 21:35) Egy blog vége
  • Morgó Medve: @vajgerpeti: Én már cimbora elég sokszor kapcsolom ki a magam képcsöves televízióját. A beszélgeté... (2018.11.18. 17:58) A LED projekt vége

Könyvtár a telefonfülkében

2012.11.25. 11:31 Morgó Medve

Dicséretre méltóak azok a próbálkozások amelyek olvasásra próbálnak rávenni bennünket. Idáig csak a könyvtárosok próbálkoztak, ősszel azonban az újságírók is megpróbálták a lehetetlent. A kezdeményezés a Műút folyóirat szerkesztőségétől valamint a Kultmélyvíz elnevezésű civil akciócsoporttól származik. A dolog lényege, hogy Miskolcon néhány telefonfülkét átalakítottak, eltüntették belőlük a telefonkészülékeket,  helyükre polcokat raktak, azokra pedig könyveket. Elképzelésük szerint az olvasók szabadon kiválaszthatták volna a könyveket, elvárás csupán az volt, hogy hozzanak helyette másikat, illetve hozzák vissza az elvitt könyveket. Bizonyára az olvasónak is feltűnt írásom múltidejűsége. Bizony ez nem véletlen, ugyanis sajnos a kezdeményezés befuccsolt. A telefonfülkék hetek óta majdnem üresen állnak, időnként megjelenik bennük néhány kötet, de azért a tartalom nagy része mégis csak odadobált reklámújság. És a nagy semmi, az üresség. De mielőtt továbbmennénk nézzünk meg néhány képet:

Itt még a fülke tele van könyvekkel, a hölgy optimistán tekint a jövőbe. Gondolom ez a kép akkortájt készülhetett amikor az akció elindult.

Aztán néhány nap múlva kíváncsi lettem mi lett a kezdeményezésből - igaz más helyszínen, de a helyszín nem is lényeges, a Villanyrendőrnél már ezt találtam:

Jól látható, hogy a fülkében csak néhány kötet található.

Itt már el is olvashatjuk a kezdeményezés lényegét.

Oldalnézetben sem látszik sokkal több könyv.

Végezetül két kislegény akik szívesen beálltak telefonom elé, hogy színesítsék botcsinálta képes riportomat. Anyuci kicsit távolabbról szemlélte a dolgokat. Ezek a képek szeptember 21-én készültek, nem sokkal azután, hogy megnyílt ez a mini könyvtár. Teltek múltak a hetek, október 2-án ismét arra vezetett az utam megnéztem mi a helyzet. Amit láttam meg is örökítettem:

Vagyis az a néhány kötet is eltűnt ami korábban ott volt.

A következő vizitálásom október 26-ra esett. A helyzet változatlan, középtájon van 3 könyv, az egyiknek hiányzik a borítólapja valamint az alsó polcok egyikére van bedobálva néhány ingyenes reklám újság.

Ez itt lent már novemberi kép, történetesen egy héttel ezelőtti. Valami történt. Valaki hozott 3 kötetet, szépen fel is állítgatta őket, hogy még hívogatóbban nézzenek vissza a buszra váró és közben nézelődő miskolciakra. Gondolom azóta már ezeket is elvitte valaki.

Végül nézzük meg honnan vehették a mostani kezdeményezők az ötletüket. Két kép Angliából ahol először próbálkoztak a mostani módszerrel:

Érdekes lenne tudni ott mi történt ezekkel a könyvekkel, mi lett a kezdeményezés sorsa?

Természetesen kis képes tudósításom a miskolci helyzetről akkor igazán kerek ha én is hozzáteszem saját gondolataimat. Amik azért nem falrengetőek. Én ugyanis úgy gondolom, hogy tiszteletre méltó mind a könyvtárosok, mind pedig az újságírók próbálkozásai. Sajnos azonban egy nép ha nem akar olvasni akkor sem fog ha az éjjeliszekrényére teszik le az olvasnivalót.

Voltak itt már tiszteletre méltó próbálkozások, de sajnos mind sikertelen maradt. Hagytak már el itt könyveket, hogy aki megtalálja majd boldogan veti bele magát, tiszteletre méltó könyvtárosok nyugágyakat vásároltak és raktak ki terekre a könyvek közelébe, a megcélzott rétegek képviselői azonban maximum kíváncsiságból jelentek meg a téren, hogy megtudják mi is ez a kipakolás? Ezzel egyébként én is így voltam, eltöltöttem egy órát az ott üldögélő könyvtáros hölgyekkel, de nem kezdtem bele egyetlen könyvbe sem. Mire is mentem volna egy regény első néhány oldalával? Viszont vettem néhány könyvet jutányos áron. Azóta a nyugágyak jó helyen vannak, a múltkoriban olvastam hogy valami rendezvényhez fel  is használtak néhányat.

Hát ez van, kedves polgártársaim, pedagógusok, újságírók, könyvtárosok. Tiszteletre méltóak ezek a kezdeményezések, de a nép ha nem akar nem fog olvasni. Hiszen könnyen megtehetnék ilyen akciók nélkül is. Három könyvtár olvasójegyét hordom a tárcámban, a könyvtárak tárt karokkal várnak mindenkit aki olvasni akar, csak be kellene menni. De az emberek nem szívesen olvasnak ma már. A kor fejlődése hozta konkurencia győzött. Az Internet, a Videó, a CD és DVD elvonja az időt az olvasástól. Hosszú ideig én is így voltam vele. Azt a kevés időt amit művelődésre tudtam szánni én is TV nézéssel, Internettel és videózással töltöttem el. Most jött el számomra az az időszak amikor már olvasni is tudok. Nagy örömre. De azok számára akiknek a mindennapi robot után csak néhány órájuk maradt a szórakozásra még sokáig az úgynevezett elektronikus eszközök maradnak. Nem is vetek követ rájuk, az élet így alakult. Mindemellett minden tiszteletem azoké akik még próbálkoznak közelebb vinni a könyveket az emberekhez. Sokat személyesen is ismerek, főleg azóta mióta oda jártam angol társalgást gyakorolni. Szeretetre méltó, könyvet szerető emberek. Akik mint látjuk, nem adják fel olyan könnyen mint én.

7 komment

Címkék: Egyebek

A bejegyzés trackback címe:

https://morgomedve.blog.hu/api/trackback/id/tr395182301

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Samu 2012.11.25. 22:00:28

Kár, hogy ez lett a vége. Óbudán működik a dolog. Legalábbis Mick többször írt róla a blogjában.

Ismeretlen_26298 2012.11.26. 20:08:29

Hihetetlen a dolog, mert azért annyira nem élhetnek másfajta emberek Óbudán mint Miskolcon, hogy ott megmaradnak a könyvek itt meg nem. De ha Mick írja biztos így van.

Ismeretlen_11533 2012.11.27. 11:28:30

Kedves Márta! Köszönöm, hogy felhívtad figyelmemet a miskolci kezdeményezésre. Végül is ugyanaz, mint a miénk, csak szellemesebb, mert nem használt fülkéket alakítottak rá, nem kellett teljesen új beruházás. Meg kell mondanom azonban, hogy felettünk sem felhőtlen az ég, mert feltehetően nincstelenek fosztják ki a készleteket. A múltkori látogatásom során kb. 10%-os volt a telítettség. A nincsteleneket nem tudom elítélni, ha ilyen módon kívánnak pénzhez, élelemhez jutni. Ha csupán élősködők lopkodják felelőtlenül a könyvet az már nagyobb baj volna. A kezdeményezést eleve bátor lépésnek tekintettem. Navigare necesse est... Az a véleményem, hogy gondolkodó embereknek, ha tehetik, újra és újra telíteni kell a polcokat, ugyanúgy, mint az utcaseprők, akik, bár mindig szemetes az utca, ők mégis... Misszionárius változatban: közülük az elsőt megették a kannibálok, a másodikat elűzték, a harmadik meg megkeresztelte őket. Látni kell, hogy a dolog csak hosszú távon lesz eredményes. Addig áldozatos munkával lehetőségeink szerint töltögetni kell a polcokat. Lesz az jobb is. Még két megjegyzés: A telefonfülkék nem biztos, hogy a legforgalmasabb helyeken vannak. Anglia és Németország sokkal gazdagabb nálunk. Ezért nem zsigerelik ki a polcokat. Persze fejlettebbnek vélem az ottani demokráciát is. Erről sem ők, sem mi nem tehetünk. Építgetnünk kell erőnk szerint, s nem szabad belefáradnunk. Neked írt monológomat megküldöm Morgómedvének is. Ég áldjon! Mick Lám, megküldtem üdvözlettel. Hadd írjam ide gyorsan, már sok nekem tetsző kötetet guberáltam a meglehetősen hiányos feltöltöttségű polcokról, s vittem helyettük más, általunk már megtartani nem kívánt könyveket. Fel a fejjel! A Fényi Gimnáziummal nem lehetne szövetkezni, vagy másokkal?

RolloJuve 2012.11.27. 13:29:17

Néhány hónapja van ilyen könyvcserélde is, nem ennyire látványos, viszont rendkívül hasznos (saját tapasztalat). A lényege, hogy a megunt könyvek helyett választhatunk olyat amit elolvasnánk. Százezres nagyságrendnyi kötet, átadás személyesen vagy postán. A link: rukkola.hu

Ismeretlen_26298 2012.11.29. 07:15:56

Kedves Mick, köszönöm, hogy megosztottad velünk tapasztalataidat. Bennetek több kitartás van mint a miskolciakban ez kétségtelen. És nagyra becsülendő. Szellemes és találó volt a példa a misszionáriusokkal. :) A telefonfülke amiről írtam a város központjában található, tőle 10 méterre forgalmas buszmegállóval, tehát nagyon szem előtt van. Én nem tartozom a kezdeményezők közé, én csak a tapasztalataimat írtam le, így nem tudok nyilatkozni a közelben lévő gimnáziummal kapcsolatban sem. A RolloJuve által javasolt "könyvcseréldét" megnéztem. Érdekes kezdeményezés, jó lenne ilyen helyi formában mert a postaköltség ellehetetleníti a távolabb élőkkel való csereberélést. Köszönöm szépen ezt a tippet is.

Rugovicsvalagba 2016.12.08. 13:28:05

A Dunakakanyarban is van ilyen és működik.

Morgó Medve 2016.12.09. 08:59:38

Örülök, hogy azért van ellenpélda is.:)
Nálunk azóta is ott tátong üresen a telefonfülke, el kéne már takarítani onnan, a város egyik legforgalmasabb pontja.
süti beállítások módosítása