HTML

Morgómedve

Friss topikok

  • Gyula Turcsán: Pötyi az anyukája révén az unokatestvérem volt! Nem volt könnyű élete, de örülök, hogy a gyerekek ... (2023.03.13. 19:46) Emlékezés Dr. Anóka Izabellára
  • FlashFWD: és még egyszer: info. :) késő van, na! (2021.02.01. 23:19) Summa summarum vagy Szumma szummárum?
  • Morgó Medve: @g.dani: Kedves Galya, szép kis kalamajkát okozott Magánál ez a generátoros üzem. Úgy látom azért ... (2019.01.03. 09:11) Morgolódás porszívó teljesítmény ügyben
  • exbikfic: @Morgó Medve: Köszönöm, igyekszem, bár most már jó ideje éppen a kedvetlenség szakaszában vagyok. ... (2018.11.30. 21:35) Egy blog vége
  • Morgó Medve: @vajgerpeti: Én már cimbora elég sokszor kapcsolom ki a magam képcsöves televízióját. A beszélgeté... (2018.11.18. 17:58) A LED projekt vége

Közhelyek

2007.02.02. 13:20 Morgó Medve

Hallgatom a rádiót, TV-t, olvasom az újságot és minduntalan találkozom a "lánglovagok" és "taláros testület" kifejezésekkel. Aztán elmélázok rajta, hogyan is keletkezhetnek a közhelyek? Amiket mint tudjuk, nem igazán ildomos használni.  Nem szép, művelt ember kerüli is. De térjünk vissza az előbbi két kifejezéshez.

Nyilván mikor először leírták vagy kimondták újdonságnak hatottak. Ízlelgettük, talán ki is mondtuk magunk elé, dicsértük a kitalálóját. Az egyik felmagasztalja azokat az embereket akik életüket is képesek áldozni azért, hogy embereket mentsenek meg a tűzhaláltól. Igazán lovagi cselekedet és miután a lángokhoz kötődnek miért is ne lehetnének lánglovagok? Aztán teltek-múltak az évek, a gyakori emlegetéstől unalmassá, idegesítővé vált ez a szó, egyre inkább a kevés szókincsű, fogalmazásban nem igazán kiemelkedő tehetségű hírszerkesztők próbálták velük "feldobni" a tudósítást. Igényes szerkesztő ma már inkább írja le a tűzoltó szót mint az unalmas, elcsépelt lánglovagok-at.

Ugyanez mondható el a "taláros testület"-ről is, ami ugye az a tanács amelyik ítélkezik a bíróságokon. Kezdetben ez is tiszteletet sugallt, tekintélyt adott a bíróságnak. Ma már bizony ez is közhely, amit művelt ember nem igazán használ. Ugyanúgy mint a biciklire kitalált "drótszamár" szó. Ez ráadásul még nem is fedi  a valóságot. Még élénk fantáziával sem tudjuk a merev csővázak helyett a drótot elképzelni. És miért éppen szamár? Azon sűrűn megyünk valahová? Hát akkor már inkább drótló, de ez is butaság. Ne is foglalkozzunk velük. Ezek a kifejezések közhellyé váltak mára már, és jobb kerülni őket.

Egyszer órán végeztem valamivel, talán egy illusztrációnak szánt feladattal, és azt találtam mondani, hogy "Na, ez is megvan, mégsincs este". És rögtön el is szégyelltem magam. Ezután pedig elkezdtem beszélni a közhelyekről és a hallgatók érdeklődéssel hallgatták. Én meg a bevezető után jól ismert közhelyeket akartam mondani de alig jutott eszembe. Öt vagy hat darabot tudtam összeszedni nagyjából. Több az Istennek sem jutott eszembe. És elcsodálkoztam. Én, aki elég olvasottnak tartom magam csak ennyit tudok összeszedni? Azokból amikből Hernádi Miklós író és szociológus 430-oldalas könyvet tudott összeállítani? Ugyanis ő jelentetett meg 1985-ben Közhelyszótár címmel egy kiváló gyűjteményt a közhelyekből. Törtem a fejem, törtem de több nem jutott nagyhirtelen eszembe.

És itt hívom játszani a Kedves Morgómedve Olvasót. Ugyan tessenek már egy darab papírral leülni és közhelyket összeszedegetni, vajon mennyit sikerül? Beküldeni nem kell de a kommenteknél akinek kedve van megírhatja mennyit sikerült.

Példaképpen kimásolok néhányat a fenti könyvből:

Csendőr szó kapcsán: Ha végigment a falun ott aztán egy pisszenés sem volt

Csillagok szó kapcsán: Nem hazudnak

Csíra: Csírájában kell elfojtani az ilyesmit... 

Jó idő: Ki kell használni...

Jogosítvány: Mert minden hülyének adnak

Kukac: Nem baj, legalább egy kis húst is eszünk

Németek: Elveszítettek két világháborút mégis úgy élnek mintha megnyerték volna

Paks: Az atomerőmű és a halászlé városa stb. stb.

Jó gyűjtögetést! :) És kellemes hétvégét! :)

8 komment

Címkék: Egyebek

A bejegyzés trackback címe:

https://morgomedve.blog.hu/api/trackback/id/tr825181350

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Enikő 2007.02.02. 16:56:22

"Közhelyekkel tele van a padlás":-) hallani néha, amikor elcsépelt, unott megállapitások, vélemények hangzanak el. De gyüjtögetni érdemes, hát megpróbáljuk:-) Egyébként meg, mit látott ma Morgómedve, amikor kijött a barlangjából?:-)

violyn 2007.02.02. 18:37:11

"Kisgyerek kis gond, nagy gyerek nagy gond.":-) Csak tudnám : miért érzem úgy, hogy a kisgyereknél egybe írjuk a főnevet a jelzővel, a nagynál már külön!

violyn 2007.02.02. 18:40:37

Lám! Az egybebírjukat viszont tényleg egybeírjuk! :-)

bikfic 2007.02.03. 18:55:54

Én ezt utálom legjobban: "a tenger gyümölcsei" - ez szerintem totális képzavar, mert a gyümölcs fogalmához egész más társul, mint rák, osztriga, kagyló, stb.(értem én, hogy a tengerből származó táplálék gyűjtőfogalma ez, de akkor is hülyén hangzik). Most már szinte kötelező jelleggel így említenek mindenféle tengeri ennivaló élőlényt, még véletlenül se mondják másképp. :(

bALEKINA 2007.02.05. 13:03:58

Ezek tényleg idegesítőek már manapság. Szerintem a legtöbb közhelyet a "drága" kereskedelmi TV csatornák ""igényes"" riport műsoraiban lehet hallani. Hányingere lesz ettől az embernek. Amikor a sztárügyvéd a sztár műsorvezetőt védi egy sztár politikus ellen elkövetett elszólás miatt (ami lehetett közhely is ;)). Stb. stb.

Morgómedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2007.02.06. 22:13:40

Kedves Enikő, én bizony sajnos hideg májust láttam, mert nem igaz, hogy ennyivel megússzuk a telet.:)Jön még kutyára teherautó ahogy a diáknyelv mondja.:) Violyn,töröm a fejem valami szellemes válaszon de sajnos semmi nem jut eszembe. Hát ez viszont tényleg nagy gond.:) Bikfic egyetértünk, ez a tenger gyümölcsei tényleg fából vaskarika. :) bALEKINA, természetesen Magának is igaza van.:) A kereskedelmi TV-k színvonala tényleg hagy kívánnivalót maga után, és hát minél igénytelenebb egy műsor annál igénytelenebb szerkesztők is szerkeszthetik. És ez így is van. :) Köszönöm a kommenteket.:)

Enikő 2007.02.07. 22:39:40

Ejnye, bejnye kedves Medve:-) A kérdés az árnyékodra vonatkozott:-) láttad-e vagy nem, február másodikán, amikor kijöttél a barlangból:-) A medvék ugyanis, ilyenkor megszakítják a téli álmot és tájékozódnak:-) ha látják saját árnyékukat a napsütésben, akkor visszamennek aludni, mert messze még a tavasz:-) ha nincs árnyék, akkor kint maradnak, mert nemsokára tavaszkezdet lesz:-) Hát erre lettem volna kiváncsi:-)

Morgómedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2007.02.08. 16:37:09

Keves Enikő, jogos a neheztelés.:) Tudtam én mire gondoltál de akkor éppen nem volt időm utánanézni mit is jelent az árnyék hiánya vagy megléte. Ezért kissé sumákoltam de Rajtad azért nem lehet kifogni ugy látom.:) Köszönöm a kommentedet. :)
süti beállítások módosítása