HTML

Morgómedve

Friss topikok

  • Gyula Turcsán: Pötyi az anyukája révén az unokatestvérem volt! Nem volt könnyű élete, de örülök, hogy a gyerekek ... (2023.03.13. 19:46) Emlékezés Dr. Anóka Izabellára
  • FlashFWD: és még egyszer: info. :) késő van, na! (2021.02.01. 23:19) Summa summarum vagy Szumma szummárum?
  • Morgó Medve: @g.dani: Kedves Galya, szép kis kalamajkát okozott Magánál ez a generátoros üzem. Úgy látom azért ... (2019.01.03. 09:11) Morgolódás porszívó teljesítmény ügyben
  • exbikfic: @Morgó Medve: Köszönöm, igyekszem, bár most már jó ideje éppen a kedvetlenség szakaszában vagyok. ... (2018.11.30. 21:35) Egy blog vége
  • Morgó Medve: @vajgerpeti: Én már cimbora elég sokszor kapcsolom ki a magam képcsöves televízióját. A beszélgeté... (2018.11.18. 17:58) A LED projekt vége

A farmeros történet folytatása

2009.11.10. 13:05 Morgó Medve

Hát igen, megvettük a farmerokat és egy csomó úgynevezett Tuzex-koronával a zsebünkben hazajöttünk. Tudniillik amikor Kassán a bankban át kellett váltani a szükséges mennyiségű dollárt Tuzex-koronára mi annál sokkal többet váltottunk át.  Akkor már ismertük a kassai "dolláros" bolt kínálatát, nem féltünk, hogy nyakunkon marad a sok Tuzex-korona. És valahogy úgy gondoltuk nagy naivan, hogy ha nem dollárral a zsebünkben bukunk le a határon talán enyhébben ítélik meg a dolgot. Persze ma már tudom, hogy nem így lett volna.  Mindegy. Akkor így gondoltuk és hazahoztunk hát egy csomó Tuzex-koronát, ami akkor már tulajdonképpen csak utalvány volt. Még csak nem is volt bankjegy formája. Szépen elraktuk a szekrénybe és gondoltuk jó helyen van.

Aztán egyszer megint csak úgy voltunk, hogy át kéne ugrani Kassára. Ez a kassai kiruccanás mindig egy kellemes szombati program volt. Reggel ettünk egy kevés ruszlit az állomáshoz közeli halboltban, aztán következett a lötyögés Kassa főutcáján, az úlica Leninován, ami tulajdonképpen Lenin utcát jelentett. Útközben be-benézegettünk a boltokba, itt-ott vettünk is valamit. Az utca végén lévő Prior áruházban fejeztük be a lötyögést. Innen már egyenesen a Tuzex boltba mentünk vissza, hogy elköltsük a legutóbb dollárról átváltott Tuzex utalványainkat. És itt ért bennünket a meglepetés: ezek bizony jó féléve lejártak. Ugyanolyan határidejük volt mint a mostanában szokásos étkezési utalványoknak. És mivel a lejárat ideje kellően apró betűkkel és szlovákul volt ráírva észre sem vettük mikor beraktuk a szekrénybe. Hát nem emlékszem pontosan mennyi lehetett de később erről hozzávetőlegesen fogok tudni mondani valamit. Egyelőre ott tartottunk, hogy roppant sajnáltuk, hogy ennyi pénzt kidobtunk az ablakon. Látszólag. Mert végre jött egy férfi aki tudott magyarul és megmondta mit is jelent amit az eladó többször is elmondott és amelyikből én csak annyit értettem, hogy Tuzex potraviny. Vagyis Tuzex élelmiszerbolt. Megtudtuk, hogy olyan Tuzex boltban még elkölthetjük ahol élelmiszert árulnak. Sajnos ilyen bolt legközelebb Pozsonyban volt.  Ami azért elég messzire esett az úlica Leninovától. El voltunk kenődve, még a közeli Arany dukátba (Zlatya dukat) sem mentünk el, pedig máskor mindig ott ért véget a kassai kirándulásunk egy ebéddel. Most azonban rögtön indultunk haza.

Aztán telt múlt az idő és mi úgy döntöttünk, hogy a nyáron szabadságunk egy részét Pozsonyban töltjük és megnézzük ezt a Tuzex potravinyt. Így is történt. Mikor megjelent az egyetemen az üdülési tájékoztató rögtön kiszúrtam egy lehetőséget, egy 2 ágyas szobát az egyik egyetem kollégiumában. Trabantunkkal meg is érkeztünk a szlovák fővárosba, másnap pedig el is mentünk a Tuzex boltba. Ott persze az eladók közül megint senki nem értett magyarul, végül két nő jött oda, olyan 25-30 évesek és hibátlan magyarsággal elmondták, hogy valóban van Pozsonyban egy élelmiszert áruló Tuzex bolt is, de kint a világ végén, a centrumtól nagyon messze és hát nagyon nehéz odatalálni. Különben is ezekért már ott sem adnak jóformán semmit - mondta az egyikük, miután megnézte az utalványokat. De ha nincs kedvünk belevágni a dologba - mondja készségesen - ők szívesen átveszik tőlünk pár koronáért, hogy mégis kapjunk valamit ezekért a papírokért itt. Mi meg úgy gondoltuk ha tényleg nem sok mindent adnak érte, akkor odaadjuk, legalább pár csehszlovák koronát kapjunk értük, mégiscsak több mint a semmi. Valahogy sajnáltam mindet odaadni, körülbelül az egyötödét megtartottam. Nem is tudom miért.

Aztán teltek a napok, megnéztünk sok mindent, egyszer csak azt mondtam menjünk el abba az élelmiszer boltba. És elmentünk. Igaz, utaztunk vagy másfél órát míg végre ott álltunk egy - nyugati országokból származó - élelmiszerekkel gazdagon feltöltött boltban. Ahol az utalványainkat teljes értékükön vásárolhattuk le. Már ami megmaradt. Hát ha én itt leírhatnám mit gondoltam én akkor erről a 2 nőről... De nem írhatom le mert a Morgómedve nem egy csúnya szájú  blog. Így aztán az olvasó képzeletére vagyok kénytelen hagyatkozni, képzelje el ő miket gondolhattam akkor ott abban az élelmiszer boltban. De ettől talán az fájt csak jobban, hogy magyarok voltak. Semmi akcentusuk nem volt. Itt kérem - akárhogy is nézzük magyar vert át magyart. De nem akárhogyan. De spongyát rá, régen volt. Írhatnám, hogy igaz se volt, de sajnos nem írhatom mert igaz volt.  Persze elköltöttük amit én jó érzékkel megtartottam, de a szívem nagyon fájt azután amit elveszítettünk. Végül is vettünk 2 üveg olasz vermutot, 2 whiskyt meg  valami likőrféleséget. Abból a kevésből amit megtartottam.  És jól éltünk a hátralévő napokban.:)

4 komment

Címkék: Történetek

A bejegyzés trackback címe:

https://morgomedve.blog.hu/api/trackback/id/tr675181839

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vajgerpeti 2009.11.11. 14:07:07

Akkor még úgy latszik keveset jártál a nagy SZU-ban. Utána már biztosan megtanultad: ha valamit meglátsz azonnal vedd meg, mert másnap már nem találod meg azon a polcon az előző napon megkívánt árut. 1973-ban a GUM-ban 2 rubelért láttam csodálatos bélyegalbumot. Mivel annyi pénz éppen nem lötyögött a zsebemben, -a 100 rubelesről meg azt hitték hamisítvány, mivel ekkora pénzt nem láttak még-másnapra halasztottam a vásárlást. Másnap a polcon téli bundabugyi volt felhalmozva az album helyett:))

Morgómedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2009.11.12. 08:05:38

Természetesen a Szovjetunió más tészta. :)) Ott tényleg rögtön meg kellett venni ha az ember látott valamit::)

RolloJuve 2009.11.14. 13:11:58

Hehe, ez jó. Tegnap Ájban voltunk, én meg már hozzászoktam, hogy a magyart sehol nem vágják, úgyhogy amíg el nem értem oda, ahol szeszt vegyek, pivovárnával meg potravinyvel operáltam, meg az évek alatt rámragadt szlováktudással. A boltban közölték, hogy mindenki magyar volt, akit megkérdeztem, csak ők nem tudták, hogy én is, mivel csak angolul németül meg franciául kérdezősködtem. A falu 98%-a magyar. :D

Morgómedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2009.11.15. 19:38:56

Egy idő óta én már úgy kezdem, hogy megkérdem tudnak-e magyarul? :)) Egyszer vagy 35 éve az egyik szlovák vonaton hosszú percekig tanultam egy társalgási zsebkönyvből, hogy mondják szlovákul, hogy messze vagyunk-e még Besztercebányáig, aztán mikor nagy nehezen elnyögdécseltem egy hölgy magyarul válaszolta, hogy már nem, úgy jó fél óra.:)
süti beállítások módosítása