HTML

Morgómedve

Friss topikok

  • Gyula Turcsán: Pötyi az anyukája révén az unokatestvérem volt! Nem volt könnyű élete, de örülök, hogy a gyerekek ... (2023.03.13. 19:46) Emlékezés Dr. Anóka Izabellára
  • FlashFWD: és még egyszer: info. :) késő van, na! (2021.02.01. 23:19) Summa summarum vagy Szumma szummárum?
  • Morgó Medve: @g.dani: Kedves Galya, szép kis kalamajkát okozott Magánál ez a generátoros üzem. Úgy látom azért ... (2019.01.03. 09:11) Morgolódás porszívó teljesítmény ügyben
  • exbikfic: @Morgó Medve: Köszönöm, igyekszem, bár most már jó ideje éppen a kedvetlenség szakaszában vagyok. ... (2018.11.30. 21:35) Egy blog vége
  • Morgó Medve: @vajgerpeti: Én már cimbora elég sokszor kapcsolom ki a magam képcsöves televízióját. A beszélgeté... (2018.11.18. 17:58) A LED projekt vége

Ildikózás

2010.06.17. 21:00 Morgó Medve

Már régóta figyelem azt a fajta stílust ami az egyik kereskedelmi csatornán dívik. Nem vagyok én nagyon sűrű vendég ott, reggelente 7 óra tájban szoktam odakapcsolni mikor a kincstári TV-n hírek meg ilyesmik mennek 20-25 percen keresztül. Itt szokás keresztnéven szólítani a riportalanyokat.

Ma reggel például az MSZP elnöke Lendvai Ildikó volt a vendég. A férfi riporter természetesen nem elnökasszonynak szólította hanem csak úgy egyszerűen Ildikónak. Mint ahogy korábban is a behívott riportalanyokat. A keresztnevükön. Hát ez engem zavar. Bizalmaskodásnak is számíthatna de inkább udvariatlanságnak. Ezzel nem csak én vagyok így, hanem a riporter édesapja is, ugyanis a szerkesztő úr megemlítette, hogy édesapja is furcsállja ezt a fajta megszólítást. A riportalany nem vette zokon a dolgot, hiszen - mint mondta is - ez a neve, tehát látszólag felmentést adott a riporternek. Meg kell ezért jegyeznem, hogy a riportalany hölgy nem szólította Róbertnek a vele szemben ülőt, ha jól emlékszem nem szólította meg sehogy sem, de nem gondolom, hogy keresztnéven szólította volna. Volt egy olyan érzésem egyébként, hogy az elnök asszony sem örült ennek a dolognak, de udvarias volt és - ahogy szokták mondani - jó pofát vágott a dologhoz. Mindenesetre sokkal udvariasabb volt mint Bubik István egykor, aki azzal kezdte a válaszát a Nap-keltében, hogy "Először is maga itt ne Pistázzon!". Pedig ahogy Kakuk György a kérdésében fogalmazott nem volt bántó. Ebben a formában a pistázás nagyon is elfogadható volt, egyáltalán nem volt udvariatlan. De hát Bubik Istvánnak is volt egyfajta stílusa amit egyébként pont ezért nem is kedveltem.

Visszatérve a ma reggelhez én elfogadom, hogy egy maradi gondolkozású ember vagyok, de mégis úgy gondolom, hogy a televízióban nem való keresztnéven szólítani a riportalanyokat, ők viszont biztos örömmel szólítják szerkesztő úrnak vagy szerkesztő asszonynak a házigazdákat.

Igaz nem vagyunk angol nyelvterületen, de azért kicsit felhasználhatjuk az ottani tapasztalatokat. Úgy tudom ott a tegeződés jele a keresztnéven való szólítás mivel nyelvileg nem különböztethető meg, hiszen a "you" szó lehet tegező és magázó forma is. Nem mondom, hogy nálunk is kötődjön a keresztnéven való szólítás a tegeződéshez, de idegenek között mindenképpen egy kicsit bizalmasabbnak számít. Lehet keresztnéven szólítani de akkor nekünk is fel kell ajánlanunk.

Egyébként ez nekem is sokáig jelentett gondot, aztán ha valakit mégis keresztnéven szólítottam felajánlottam, hogy viszonzásul engem is szólítson keresztnéven. De maradt a magázó forma. És megbeszéltük a dolgot. Természetesen ez csak azokra a kapcsolatokra igaz ahol nem közeli ismerősökről volt szó és a másik fél hölgy volt.

Végül egy példa amit nemrég olvastam egy levelező listán. Egy hölgy írta, egy pedagógus, egy egyetemi oktató a közép korosztályból. Ő írta, hogy a főnöke szereti ha tanár úrnak szólítják, ő viszont keresztnéven szólítja a kolléganőit.  És ő ezt nem tartja helyesnek. Úgy gondolom a hölgynek igaza van. Ha őt keresztnéven szólítja a korban közelálló főnöke akkor ezt a lehetőséget neki is fel kéne ajánlani. Vagy nem? :)

Az oktató hallgatói viszony egészen más dolog, ebbe már én sem merek belemenni.:)

10 komment

Címkék: Morgás

A bejegyzés trackback címe:

https://morgomedve.blog.hu/api/trackback/id/tr515181936

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ferko 2010.06.17. 23:18:48

Én mindig olyan helyen dolgoztam, ahol a tegezés volt az alap, beszállítókkal is. Nemzetközi tárgyalásokon, ha hivatalos a hangnem akkor Mr Kiss a megszólítás, jellemzően idősebb emberekkel szemben vagy protokoláris eseményeken. Sokkalta gyakoribb a Kedves János megszólítás. Magyarul pedig Kedves János, mit gondol erről vagy arról (magázódás van utána) teljesen elfogadott. Levélben is kapok rengeteg ilyesmit. Nem érzem sem udvariatlannak sem bunkóságnak ezt a fajta stílust. Az ember szereti hallani a saját nevét, a keresztneve egyfajta közvetlenebb stílus, hogy most nem áldozunk a protokoll oltárán és nem futunk mindenféle udvariaskodásos köröket. Persze falun más, apósoméknál is tegeződök mindenkivel (főleg ha itatnak), volt már belőle sértődés. Elnézést kértem, majd közöltem az illetővel, hogy akkor ne itasson. Ekkor elnézést kért, töltött és azt mondta inkább tegezzem. Megjegyeztem, hogy eddig se tegeztem, csak a keresztnevén szólítottam. :) Erre inni kellett!

A doktor 2010.06.17. 23:33:57

Ezt hívják "csendőrpertu-nak". A csendőr tegez, a megszólított magáz... Volt benne részem úgy egy évtizedig :(

RolloJuve 2010.06.18. 13:33:05

Szerintem ezt a tegeződést, magázódást le kell rendezni elsőre, úgy a tiszta. Az oktatói-hallgatói viszonyról. Pár tanárom fölajánlotta, hogy ha akarom tegezhetem, aztán van akit mégsem, mert szerintem furcsán jönne ki. Van akit meg igen (hölgyről van szó), pláne, hogy még egy gimnáziumban is tanultunk, meg fiatal. A csendőrperturól meg annyi, hogyha rendőr használja akkor oké. Nem lesz tőle, vagyis ettől biztos nem lesz, jani. Itt nem a János becézését értem, félreértések elkerülése végett. :) Lényeg, hogyha "jónapot" köszönök és főleg ismeretlen ember esetében nyom egy "csőt", vagy "szevaszt" akkor van esély rá, hogy visszaszólok, hogy "akkor cső", aztán vagy észreveszi mi újság vagy nem. Annyira engem nem zavar. A címszereplőről: nekem mindegy, csak ne mutassák közelről. :D :D

Ismeretlen_13764 2010.06.18. 15:13:19

engem a hideg kiráz a családnéven szólítástól, megalázónak tartom, mintha én lennék a vádlott, vagy valami hasonló viszonyrendszer. tőlem az egész magázósdit is ki lehetne iktatni a nyelvből, nem sírnék utána.

Morgómedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2010.06.18. 21:38:41

Itt vagyok, figyelek. :) Nem írok egy sort sem nehogy valaki azt higgye le akarom zárni a vélemények sorát.:) Talán vasárnap majd. Az eddigieket viszont köszönöm.:)

RolloJuve 2010.06.18. 21:40:53

Most jut eszembe, hogy amúgy az izlandiak nem is tudnak magázódni, tegez mindenki mindenkit, mert ott az az alap. Jó arcok.

Klári 2010.06.18. 21:41:36

Én régimódi vagyok - vállalom! Miután a hölgy annyi éves amennyi és elnök asszony! Az ildikózás nekem túlságosan közvetlen. Nem tetszik a tegeződés mindenféle szinten. Ha betérek valamilyen szolgáltató helyre, a legtöbb ifjú hölgy letegez!!! Hát NEM!!!!! Én a munkahelyemen is "tessékeltem" az ifjú embereket - ha hölgy volt, ha fiú! Tisztelet!!! Szerintem ez valahogy kimegy a "divatból"!!!!

Ismeretlen_157689 2010.06.18. 23:11:52

A tegezés-magázás problémájával napi szinten találkozom, lévén a kórházban nálam indítanak a betegek. És bizony a fiatalok nem tudnak magázódni. Ritka kivétellel. Bejönnek,köszönnek, ha egyáltalán, itt ugye már sok minden eldől. Látják, hogy nem vagyok vén, mint az országút és negyvenes férfiemberek is sziáznak. Én laza vagyok. Amilyen az adjon Isten, én is úgy folytatom. De ha én magázva köszönök és letegeznek, akkor bizony kínosan ragaszkodom utána a magázáshoz, és mert piszok vagyok, még jól ki is hangsúlyozom. Hogy értik-e az élcet, arra nem vennék mérget, de azért többnyire kifelé már a viszontlátásra hangzik el. :) Sőt, megszólítani sem. Most a köszönésről már nem is beszélek, az egy külön posztot érdemelne nálam, már érik, amúgy. Azt gondolom, Lendvai Ildikó már nem az a kategória, akit gondolkodás nélkül leildikózhat egy műsorvezető. Visszatetsző és tiszteletlen.

Ismeretlen_157689 2010.06.18. 23:13:06

#Sőt, megszólítani sem tudnak a fiatalok. Így van értelme. :)

Morgómedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2010.06.20. 10:12:08

Mindenekelőtt köszönöm a sok hozzászólást. Kicsit keveredtek a dolgok és vannak átfedések. Érthetően vannak eltérések a véleményekben attól függően is, hogy milyen korú, illetve nemű aki hozzászól. Egy valamit az elején szeretnék elmondani. Én ebben az írásban a keresztnéven való szólításról igyekeztem írni mert tudtam, hogy a tegeződés-magázódás sokkal nagyobb lélegzetű dolog, az külön megér egy jelentkezést. De nem baj, hogy szó esik a tegeződésről is, valahol összefüggenek egymással. Véleményem szerint a csendőrpertu inkább a tegeződés-magázódás viszonylatában használatos de az említett tanár úr esetében aki tanár urazni kellett míg ő keresztnéven szólította beosztottait és kolléganőit teljesen megfelel ennek. És ez nem jó dolog ha így van. A csendőrpertu nem kellemes és megalázó is. Mint a családnéven szólítás is önmagában. Nem véletlenül nem szereti Füles. Én már itt sokszor leírtam, hogy a hallgatóimat igyekszem keresztnevükön megszólítani vagy inkább keresek más szót amivel elkerülhetem a nevet. Én is utáltam amikor iskolában családnevemen szólítottak a tanáraim. A keresztnéven való szólítás buktatóira elmondok egy példát. Volt nekem hallgató koromban agy gyakorlatvezetőm, egy hölgy. Lehetett akkor olyan 35 éves. Én 19. Aztán elvégeztem az egyetemet kollégák lettünk én úgy gondoltam most már szólíthatom keresztnevén, nem így hívják, de mondjuk Marikának. Néhány évig eszembe sem jutott, hogy helyes vagy helytelen, egyszer csak elkezdtem gondolkozni azon, hogy szabad-e nekem a volt tanárnőmet Marikának szólítani. Kezdtem úgy érezni, hogy nem, hogy helytelen volt így szólítanom. Talán helyesebb lett volna tanárnőnek szólítani aztán vagy mond valamit vagy nem. Egyébként néhány éve végzett hallgatóim engem is szólítanak email-ben a keresztnevemen a Kedves szó után, nem igazán szeretem. Hiába magázó formában írnak. Én jobban szeretem ha tanár úrnak szólítanak. Igaz, én nem urazom őket, de csak a közöttünk lévő nagy korkülönbség miatt. A fenti példát annak illusztrálására hoztam mennyire nem könnyű az alkalmas megszólítást eltalálni. Szeretném kihangsúlyozni, hogy jól különválasztható a tegeződés-magázódás és a keresztnéven szólítás. Mint ferko is írja utóbbi jól kombinálható a magázódással. Semmi baj, ha azonos korosztályról és beosztásról van szó másodpercek alatt kialakul kölcsönösen a dolog, első körben a kölcsönös keresztnéven való szólítás, másodikban pedig akár a kölcsönös tegeződés is. Én egy pártelnök esetében aki ráadásul - már bocsánat - de idősebb is a riporternél illetlenségnek tartom ezt a fajta megszólítást. Ez is olyasmi mint a tegeződés. Ha az akinek ez joga felajánlja a keresztnéven való szólítást például levélben így szólít meg abban a pillanatban elfogadom és így válaszolok én is. Valahol ugyanaz a kategória ez is, hogy tegeződést visszautasítani nem illik. Én hozzáteszem, hogy ha a kezdeményezés attól jön aki ezt meg is teheti. Tehát időseb vagy nő vagy valami hasonló eset. És ide tartozik az is amit RolloJuve ír, hogy mindjárt az elején kell tisztázni és alkalmazkodni a kezdeményezőhöz. Tehát ha nekem azt mondják szia akkor én is azt mondom. Jól össze-vissza írtam, eredetileg névre szólóan akartam haladni mindenkinek reagálva aztán ez az ömlesztett reakció született de azért igyekeztem mindenkinek válaszolni. Végül - és nem mint egy Deus et machina-ként - megfogalmaznék valamit: a keresztnéven való szólítás, a megfelelő köszönésmód kiválasztása valóban legalább olyan körültekintést kíván mint a tegeződés-magázódás kérdése. És a az aranyszabály itt is ugyanaz: az idősebb és a nő dönthesse el milyen legyen a köszönés, a megszólítás és a másik félnek illik ehhez alkalmazkodnia. Számomra elfogadhatatlan, hogy egy 40 éves férfi tegeződve lép oda egy munkáját végző ismeretlen harmincas hölgyhöz. Hát lehetne ezt folytatni a végtelenségig, jó nagy téma.:)
süti beállítások módosítása