Azok akik szeretik a szovjet filmeket és Nyikita Mihalkovot az elmúlt hetekben 5 szovjet filmet nézhettek meg a Duna Televízió jóvoltából. Őszintén szólva csalódtam ezekben a filmekben. Bennem valahogy az élt, hogy Nyikita Mihalkov egy kiváló filmrendező és ragyogó filmjei vannak. Ennek megfelelő várakozással néztem az öt este elé.
Az első este okozta a legnagyobb csalódást. A "Szerelem rabja" című film teljesen ismeretlen volt számomra, de úgy gondoltam hogy ha Mihalkov, akkor ez egy jó film. Nem volt az. Aztán egy hét múlva következett az "Etűdök gépzongorára". Ezt ismertem korábbról, jó filmnek is tartom, tehát ezzel minden rendben van. Ezt követte az "Oblomov néhány napja". Közel 3 órás film, programozással vettem fel videóra, csak másnap reggel láttam, hogy a vége valami miatt lemaradt. Előre tekertem, néztem belőle 20 percet és és már nem bánkódtam a lemaradt vége miatt. Hasonlóképpen jártam a negyedik héten vetített "Pereputty" című filmmel is. Az ötből már csak egy maradt, ezt tegnap este kezdtem el nézni, de elálmosodtam, ma reggel fejeztem be. Sajnos erről sem mondhatok semmi jót, csapnivaló film. Elnagyolt, unalmas. Az ember már úgy véli kezdi érteni hogy mit akart a rendező kifejezni, aztán jön egy fordulat amikor megint nem érti. Mint ahogy azt sem, hogy maradhatott ki ebből a sorozatból a "Csalóka napfény", Nyikita Mihalkov magasan legjobb filmje.
A "Csalóka napfény" a témáját illetően érdekes film, a megvalósítást tekintve pedig profi munka. Tovább emeli a film értékét, hogy a főszerepet maga a rendező alakítja, kiválóan. Mihalkov szép ember, illik a szép és fiatal feleségéhez. És tehetséges színész. Mindamellett, hogy a film bemutatja a sztálini diktatúra működésének egy szeletét bepillantást nyerhetünk a szovjet emberek egy részének életébe is. Itt most nem a magnyitogorszki kohászok vagy a donyecki bányászok életével ismerkedhetünk a szocialista realizmus kívánalmainak megfelelően, hanem a szovjet viszonyok között életben maradt és élni próbáló kispolgárok életét követhetjük nyomon egy nagyvároshoz közeli nyaralóban. Hasonló környezetben játszódik egyébként az "Etűdök gépzongorára" is, bár az - ha jól emlékszem - a forradalom előtti időkben játszódik szemben ezzel a filmmel, ami jó húsz évvel utána. Igazán sajnálom, hogy a sorozat szerkesztői nem ezzel zárták a válogatást, bizony ez a film el tudta volna feledtetni azt a három filmet amit soha nem ajánlanék megnézésre senkinek. És ha én lettem volna a szerkesztő nem éltem volna azzal a lehetőséggel, amit az ötödik este vetített film címe ("Öt este") felkínált, megelégedtem volna - áttekintve a rendező összes filmjét - mondjuk három filmmel is, ami pont három estére elegendő.
Végezetül kiválasztottam egy jelenet a filmből, láthatjuk a három főszereplőt is. Nyikita Mihalkov a filmrészlet elején és később is látható a kislánnyal, a másik férfi Oleg Mensikov csíkos ingben. A feleség hátulkersztpántos fürdőruhában van.