HTML

Morgómedve

Friss topikok

  • Gyula Turcsán: Pötyi az anyukája révén az unokatestvérem volt! Nem volt könnyű élete, de örülök, hogy a gyerekek ... (2023.03.13. 19:46) Emlékezés Dr. Anóka Izabellára
  • FlashFWD: és még egyszer: info. :) késő van, na! (2021.02.01. 23:19) Summa summarum vagy Szumma szummárum?
  • Morgó Medve: @g.dani: Kedves Galya, szép kis kalamajkát okozott Magánál ez a generátoros üzem. Úgy látom azért ... (2019.01.03. 09:11) Morgolódás porszívó teljesítmény ügyben
  • exbikfic: @Morgó Medve: Köszönöm, igyekszem, bár most már jó ideje éppen a kedvetlenség szakaszában vagyok. ... (2018.11.30. 21:35) Egy blog vége
  • Morgó Medve: @vajgerpeti: Én már cimbora elég sokszor kapcsolom ki a magam képcsöves televízióját. A beszélgeté... (2018.11.18. 17:58) A LED projekt vége

Halloween, Valentin nap

2006.11.06. 04:56 Morgó Medve

Évek óta szeretnék írni erről a Halloweenről Mindenszentek tájékán de mindig közbejött valami fontosabb. Természetesen nem a Morgóban hanem pl. a listáimon melyek közül egyik 7, másik közel 4 éves. Eddig is bökte a csőrömet, de most hogy bikficnél olvasom, hogy a a falvak tornácain ahol a busz áthaladt kivájt és kivilágított töklámpák (mert mi gyerekkorunkban így neveztük ezeket a kivájt, gyertyával ellátott tököket) láthatók mégiscsak felemelem a szavamat ez ellen és társa ellen mint pl. a Valentin nap.

Úgy gondolom mindkettő Amarikából jött. Persze, tudjuk Amerika a népek kohója, azt mondják írekből több milliónyian élnek a tenegeren túl. Azért említem az íreket mert állítólag onnan jön ez a szokás, hogy Mindenszentek előestéjén a testünkbe beköltözni akaró szellemeket ilyen kivilágított tökökkel kell elriasztani. Először is a XXI. századot tapossuk, senki nem akar belénk költözni, ha meg senki nem akar akkor meg a dolog a Néprajz körébe tartozik, népszokás meg van nálunk bőven, úgy gondolom nem szorulunk importra. Gyanítom sokat tehetnének ezen a téren angol nyelvet oktató honfitársaink is akik Mindenszentek tájékán lazán átugorhatnák a Halloweenről szóló olvasmányokat és nem vájatnák napestig a tököket a nebulókkal, meghagynánk ezt azoknak ahol honosabb ez a szokás például az amerikaiaknak.

Aztán itt van ez a Valentin nap. Kezdetben azt hittem a virágárusok találták ki. Ami egyébként teljesen természetes, a Mindenszentek, a Nőnap és a ballagások mellé miért ne lehetne még egy nap amikor virághegyeket lehetne eladni? Tehát ha a viráglobby műve még meg is értem. De gyanítom, ők csak haszonélvezői a dolognak ezt valakik mások hozták be ide az országba.

Persze mit morgok én itt, hát miért nem jó az nekem ha február 14-én fiatal emberek jó drágán megvett szívekkel és hatalmas virágcsokrokkal biztosítják szerelmüket arról, hogy mennyire szeretik? Hát mert szerintem olyan giccses az egész. Nem mondhatja senki rám aki kicsit régebben olvassa a blogomat, hogy kérges lenne a lelkem, gondolom az is gyanítható tudom milyen az szerelmesnek lenni. De el nem tudom képzelni magam, hogy hatalmas virágcsokorral, még hatalmasabb világító villogó (esetleg zenélő) szívvel közelítek szerelmemhez és átadom mikor megcsókolom és azt suttogom, hogy szeretlek.

Tudom a Morgót elég sokan olvassák Amerikában is, írásom közel sem ellenük, ott élők ellen szól. Ott ez már régebben szokássá vált, ám legyen. Csak hát ez itt nem Amerika. Itt (még) nem szokás elmondani napjában néhányszor egymásnak, (kivéve a szerelmeseket, de ők csak mondogassák is), hogy szeretlek. Az amerikai filmekből tudjuk, ott igen. Én Adriánától, aki Osztravában él és kassai lány és ezer éve jó barátom azt is tudom, hogy Csehországban már évek óta mondogatják egymásnak az emberek egymásnak, gondolom amerikai mintára. Hát én bízom benne mi ezt megússzuk majd. Mint nemrég írtam szerettük mi egymást a szüleimmel mégsem mondogattuk naponta, sőt van egy bátyám, mi is szeretjük egymást de soha ki nem mondtuk így ilyenformán. Voltak viszont szerelmeim, hát ott aztán nem fukarkodtam én sem, mert ott nagyonis helye volt a dolognak.:)

Hát akkor Uff, kimorogtam magam.:)

Kellemes hetet mindenkinek! :)  

7 komment

Címkék: Morgás

A bejegyzés trackback címe:

https://morgomedve.blog.hu/api/trackback/id/tr705181300

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigi1976 2006.11.06. 08:20:09

Ha jól tudom, a Valentin-napot tényleg a virágárusok fújták fel, igaz, nem itt kezdték, hanem valahol Amerikában. Az ötlet nyilván nem tőlük jött, de hogy ekkora felhajtás van belőle, az biztos az ő hibájuk. A Valentin-nappal kapcsolatosan egyébként teljes mértékben egyetértek veled. A Halloween-nel kapcsolatban már kissé eltér a véleményünk. Szerintem nincs azzal semmi baj, ha valakinek van otthon töklámpása vagy hasonló dekorációja így ősz tájékán. Túlzásokba persze nem kell esni, addig jó, amíg itt is el nem kezdenek járni a gyerekek édességet gyűjteni. Azt már nagyon nem szeretném. Addig én ezzel az őszi plusz "ünnep"-pel ki vagyok békülve.

Ismeretlen_13764 2006.11.06. 09:34:36

sok kultúra között (perpill Thaiföldön angolszász, thai buddhista és iszlám ünnepekkel körülvéve, de régebben Tajvanon kínai buddhista, taoista és keresztény keverék környezetben) nekem az a benyomásom lett, hogy az az ünnep tud megmaradni vagy gyökeret verni, aminek kézzel fogható, jól megkülönböztethető, mondhatni eladható kellékei, jelképei, színei vannak, markáns szokások, közösségi elemek. ami csak úgy van, és beszélünk róla, csendben megemlékezünk, az kevésbé életképes. szerintem ennek köszönhető a Valentin nap és a Halloween sikere, elterjedése. hozzá kell tennem, hogy a kínaiaknál is és a thaioknál is nagyon erős szellemkultusz van, az emberek többsége mind a mai napig hisz a létezésükben, és abban, hogy "tárgyalni", egyezkedni kell velük így vagy úgy, ezért hát a Halloween simán fel tudott sorakozni itt egy nagyvárosban a thai ünnepek közé, mert ők napi szinten együtt élnek a szellemekkel. egyébként a thaiok úgy vannak ezzel, hogy nagyon gazdag kultúrájuk, erős hagyományaik vannak, de ennek ellenére átvesznek mindent, legalábbis a legfelszínesebb külsőségeket, ami csillog, vagy főként ami ürügyén lehet az utcán ezerrel petárdázni, és mindezt nem a saját szokásaik rovására. így esik meg, hogy az én városomban ünneplik ezerrel a kínai, a thai és a nyugati újévet is, és persze karácsonyi díszítés is lesz majd decemberben. de legalább nem halottak napja előtt, ahogy Pesten az Örsön az IKEA szokta, már október végén felhúzzák mindig a karácsonyfát. akkor már inkább egy thai karácsony az összes vicces bántóan ide nem illő és meg nem értett külsőséggel, mint egy olyan véresen komolyan vett idegbaj Magyarországon. ehhh, bocsánat, kicsit hosszúra sikeredtem :-)

gigi1976 2006.11.06. 12:21:05

Hétvégén én is majdnem sírva rohantam ki a bevásárló-központból azzal, hogy nekem november 3-án senki ne kívánjon boldog karácsonyt! Ráérnének ezzel decemberben. Egyébként meg üdv. Füles itt is :-).

Attila 2006.11.06. 21:09:59

Egyetertek Veletek. Annyit tennek hozza a "love you" allando emlegesetesehez itt Amerikaban, hogy jollehet az valoban a "szeretlek" magyar megfeleloje, de sokkal lazabban hasznaljak itt mint otthon a magyar megfelelojet. Peldaul a "love you guys" minden gond nelkul hasznaljak szuk barati korben, stb. Csak annyit szeretnek ezzel mondani, hogy itt inkabb egy forditasbeli zavart latok, kulonbozo beszedhelyzetekben mas-mas modon forditanam le azt magyarra. Orulok, hogy felvetettetek a dolgot!

bALEKINA 2006.11.07. 11:28:48

Úgy látszik ez jó téma, mert itt sok vélemény van, talán az enyém is elfér (mint a 20 éves korosztály egy tagja). A Valentin nap-ra legalább annyira haragszom, mint erre az "október végén már karácsonyi dalok szólnak az üzletekben" dologra. Néha még a gyomrom is forog ettől az eröltetett, eltúlzott, az ünnep igazi értelmét elfelejtő viselkedéstől. Én soha nem ünnepeltem Valentin napot, ezt már az "ünnep" közeledtével tudattam a páromnak, nehogy ő illemből beleessen ebbe a csapdába. Azt viszont szeretem, ha hazamegyek a munkából egy szűrke hétfő délután és otthon már vár egy picike meglepetés, ami általában nem kerül semmibe. :) Visszatérve a karácsonyi őrületre, attól is ki tudok borulni, hogy a magyarok egyre nagyobb része HITELBŐL VESZ karácsonyi ajándékot. Hát ki hallott már ilyet??? De nem szükséges dolgokat ám, hanem plazma tv-t, meg 60 ezer forintos mobilt a 6 éves gyereknek, mert az kell. Szerintem nem tartunk jó irányba. :( Mi gyerekként (már!) kaptunk társasjátékot a bátyámmal, és Szenteste az éjféli mise előtt leült a család játszani. Visszasírom azt az időszakot, most már egész mást csinál a családom, sajnos. :( Pedig szívesen leülnék édesapámmal Ultizni Karácsonykor. :) (Bocsánat, ha túl ingerült voltam.)

bALEKINA 2006.11.07. 11:57:30

Most látom, hogy tele van az írásom hibával. Úgy látszik felháborodva nem tudok írni. Bocsánat!

Morgómedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2006.11.07. 18:37:19

Hát jól felráztalak itt Benneteket. :) Engedjétek meg, hogy ne elemezzem a hozzászólásokat, végülis mindnyájan hozzátettetek valamit a leírtakhoz, gazdagítottátok az általam leírtakat. :) Attila ráadásul Amerikából mondta el véleményét ami különösen érdekes volt hiszen kicsit Amerikáról is szólt a dolog. Köszönöm az aktivitásotokat, írjatok máskor is!:)
süti beállítások módosítása