HTML

Morgómedve

Friss topikok

  • Gyula Turcsán: Pötyi az anyukája révén az unokatestvérem volt! Nem volt könnyű élete, de örülök, hogy a gyerekek ... (2023.03.13. 19:46) Emlékezés Dr. Anóka Izabellára
  • FlashFWD: és még egyszer: info. :) késő van, na! (2021.02.01. 23:19) Summa summarum vagy Szumma szummárum?
  • Morgó Medve: @g.dani: Kedves Galya, szép kis kalamajkát okozott Magánál ez a generátoros üzem. Úgy látom azért ... (2019.01.03. 09:11) Morgolódás porszívó teljesítmény ügyben
  • exbikfic: @Morgó Medve: Köszönöm, igyekszem, bár most már jó ideje éppen a kedvetlenség szakaszában vagyok. ... (2018.11.30. 21:35) Egy blog vége
  • Morgó Medve: @vajgerpeti: Én már cimbora elég sokszor kapcsolom ki a magam képcsöves televízióját. A beszélgeté... (2018.11.18. 17:58) A LED projekt vége

Gázos történet

2011.01.30. 19:53 Morgó Medve

Azért ezzel a gázzal nagyon kell vigyázni. Nem sok kell hozzá, hogy felrobbanjon egy- vagy több lakás egy ilyen panelházban ahol én is lakom. Mint például Győrben néhány hete. Ott a tűzoltók éppen egy gázszivárgás elhárításán dolgoztak amikor berobbant a gáz, 3 tűzoltó sérülését okozva. Ebből egy volt súlyos sérülés. A gázszivárgást tehát időben észlelni kell és ha megtörténik nagyon kell ügyelni arra, hogy a hiba elhárításáig ne keletkezhessen szikra a lakásban mert akkor az összegyűlt gáz bizony felrobban.

Emlékszem egy esetre, amikor a lakásban nem tartózkodott senki, megsérült a gázvezeték, szépen gyűlt a lakásban a földgáz aztán egyszer csak becsöngetett a  postás és  már be is következett a robbanás. Ha valaki látott már régi típusú  (csengőreduktoros) csengőt tudja, hogy folyamatosan ontja magából a szikrákat ami ráadásul a működéséből adódik.

A gázszivárgást tehát jó ha az ember időben észleli. Észleltem én is a júliusi nagy melegben a konyhánkban. Kimentem, szaglásztam, éreztem, hogy valami nem stimmel. Első körben én is úgy csináltam mint apám otthon a falunkban a gázpalack csere után: egy szál gyufával leellenőrizte, hogy nem szivárog-e a gáz a nyomáscsökkentő és a palack csatlakozásánál. Nem ez az igazi módszer, de - ahogy mondani szokták - lustaság fél egészség. Mert az igazi az, hogy csinál az ember egy kis szappanos vizet és azzal kenegeti körbe a csatlakozót. Ha ereszt akkor szappanbuborékot fog fújni, tehát igazítani kell rajta. Első körben tehát én is egy szál gyufával próbáltam megállapítani van-e szivárgás, nem volt. Viszont büdös változatlanul volt. Nem túl erős, de volt. Ezután futottam még egy kört ezzel a szappanos vízzel, de ezzel sem sikerült a szivárgást kimutatni.  Úgy voltam vele, hogy kicsit büdös van, a csatlakozásnál nem szivárog a gáz, a gázcsapnál sem, akkor ez nem gázszag. Egyébként is, a merkaptán szagát - amivel a gázt szokták büdösíteni  pont azért, hogy felismerhető legyen a szivárgás - ismerem, ez nem az. Ez jóval gyengébb annál. Ennyiben maradtam magammal és megcsináltam a szalonnás rántottát reggelire. Az ablakot szerencsére kinyitottam mert nagyon meleg volt már reggel is.

Hamarosan szobafestők jöttek akiknek az előszoba és a mellékhelyiségek kifestése volt a dolguk. Én már nem voltam otthon, az ezt követő eseményeket már csak hallomásból ismerem. A mesterek is szaglásztak, aztán egyikük hazaszaladt valami eszközért, amivel kimutathatók a csatlakozásoknál lévő szivárgások. Ők is megvizsgálták, ők sem találtak semmit. Elkezdtek dolgozni,  de a feleségemet csak nem hagyta nyugodni a dolog, szakembert hívott. Aki aztán megállapította, hogy az a gyári gégecső a hibás amely a gázcső és a gáztűzhely között található. És a gáztűzhely mögött van, azaz nem túl könnyen hozzáférhető helyen. És nem is látszik. A felületes szemlélő akár azt is gondolhatná, hogy a gázcsap utáni vascső már a gáztűzhelyig tart.

Miután kicserélte megjegyezte, hogy jó, hogy nem robbantunk fel. Ebben én utólag is - mikor meghallgattam a délelőtti történéseket - egyetértettem vele. Mert tényleg nem sok kellett volna hozzá. Kell egy robbanóképes koncentráció, egy gyújtószikra és kész. Vagy egy gyufa megnyújtása.  Hát így jártunk mi ezzel a gázzal.

Végül essék szó a merkaptánról is. Én elég öreg róka vagyok már sokszor éreztem  életem során merkaptán szagot. Tudom milyen volt régen és tudom milyen most. Ezt a merkaptánt a gázszolgáltató cégek arra használják, hogy szagosítsák vele a gázt, hogy a szivárgásokra figyelmeztesse a felhasználókat. Így nem kellenek műszerek, egyszerűen ha büdös van a konyhában hívni kell a szerelőt és ha lehet elzárni a gáz főcsapot. Szerintem manapság valami miatt sokkal gyengébb mint korábban volt.

Nálam a gondot az jelentette, hogy én ezt a szagot gyengének találtam ahhoz képest amit korábban megszoktam. Tehát nem voltam b i z t o s  a gáz szivárgásban. De azért mint olvashattunk csak léptem, azaz vizsgálódgattam. Meg a festők is. Sajnos nem alaposan mert a csőre nem gondoltunk. De ki a csoda gondol arra, hogy egy 2-3 éve vásárolt gáztűzhelynél gond lehet a gégecsővel? Most már látjuk bizony erre is gondolni kell.  És mi idősebb korosztály ne várjuk azt, hogy a gáz ugyanolyan büdös lesz mint régen. Tegnap mikor arra készültem, hogy megírom ezt a dolgot kinyitottam a gázt a gáztűzhelyen és szaglásztam, hosszan és alaposan. Hát bizony ez valahogy nem volt olyan erős mint régen. Lehet, hogy megint valami európa uniós dologgal állunk szemben? Vagy csak egyszerűen én öregszem? Nem tudom. Amiért leírtam az az, hogy mások is tanulhassanak belőle.

10 komment

Címkék: Történetek

A bejegyzés trackback címe:

https://morgomedve.blog.hu/api/trackback/id/tr95182030

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vajgerpeti 2011.01.31. 17:07:05

Öreg harcostársam! Ezek eléggé horrorisztikus történetek egymásután. Főleg a PB palack és a nyomáscsökkentő hollandija közötti szivárgás gyufás ellenőrzése. Ha egy kicsit többet várnak a palack cseréje után már elegendő mennyiség szivárog ki egy kis szikra nagy robbanás elvének érvényesüléséhez, mert a PB gáznak nincs illatosító komponense. A győri eset nem fér a fejembe: ha emlékeim nem csalnak a házba bevezető csövön van egy főelzáró ami egy speciális kulccsal zárható. Lehet hogy itt kellett volna kezdeni a kárelhárítást. Abban a házban ahol én lakom volt hasonló eset, de nem a lakásban hanem a pincében: szag volt, kijöttek a TIGÁZ szimatemberei a megfelelő készülékkel, semmit nem találtak a pinceszinten. Miután nem hagytuk őket nyugton második alkalommal is szimatoltak és megtalálták a likat. Ahol bejött a fővezeték a pincébe, ott egy gödör volt a padlószint alatt, egy vaslemezzel lefedve. Ennek nem volt szilárd alja, hanem a vizes földben jött fel a vezeték, és az a fránya korrózió megette a vascsövet, mert semmiféle szigetelés nem volt rajta. Akkor ezt kivágták, új csőszakaszt tettek bele és közölték ez már így jó lesz. Eltelt egy fél év és lőn újra gázszag, de ekkor már a ház előtt is érezhető volt. Leszúrták a szondát a térbetonozás réseibe és szinte mindenhol visított. Nosza felbontották a betonozást az utcán: találtak egy jó lúdtojásnyi lyukat a csövön, amit nyomás alatt behegesztettek és mint akik jól végezték dolgukat visszatemették a kibontott részt. De a gázszag megmaradt. Újabb szimatolás és az előzőtől néhány méterre újabb még nagyobb visítás a szonda végéről. Újra bontás az előzőtől 5 méterre: még egy lik. Hozzátartozik, hogy február volt sok mínusszal. Ebben a betonozásra kiválóan alkalmas időpontban próbálták a felbontott részt helyrehozni:=))) Azután tavasszal felbontották a fél utcát 10 méterenként gödröt ástak és a vipera nevű célfúróval elkészült az új vezeték nyomvonala, ahová már műanyag csöveket tettek le, a fal tövében felhozták, védőcsőben és a felszín felett vitték be a házakba immár korrózió álló festékkel ellátott vascsőben a gázt, de már csak a talajszint felett van vascső!. Azóta nincs szag. A legnagyobb gond az etilmerkaptánnal az, hogy a nedves föld adszorbeálja az illatosító anyagot, és ha ez a föld alól beszivárog egy házba azt nem lehet érezni, csak észlelni a robbanást esetleg egy villanykapcsoló benyomása után de akkor már késő. A korrózió oka pedig az volt hogy korábban nem engedtek műanyag vezetéket lefektetni kisnyomású hálózatok kialakítására, csak vascsövet. Ezek még nagyon nem is voltak védve korrózió ellen csak egy vékony réteg festékkel, ami ha már a fektetéskor megsérült, kialakulhatott egy mini galvánelem és megindult a vas megrágása. Végül az illat intenzitásáról: talán emlékszel rá valamikon a 70-es években rendőrök és tűzoltók járták a várost és hangszórón tájékoztattak mindenkit, hogy pánikra semmi ok csak Sajóbábonyban 200 liter merkaptán kiömlött és a szél befújta a város felé. Na azt lehetett érezni.

Ismeretlen_14594 2011.02.01. 11:45:22

Nálunk elég egyértelmű volt, hogy a gégecsővel lehet a gond, mivel az egy szekrényen keresztül csatlakozik a tűzhelyhez, és a szekrényből jött a szag. És elég erősnek tűnt, persze az is lehet, hogy csak az aránylag zárt tér miatt tűnt annak. Anyuéknál a gázóránál volt a szivárgás, én azt is elég erősnek éreztem, pedig az szabadban van, kinn a kertben. Szóval nem biztos, hogy kevésbé szagos :-).

Morgómedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2011.02.01. 21:24:25

Kedves Öreg Cimborám, köszönöm a hozzászólásodat. Nem azért mondom, de a Morgómedvének egy nagyon nagy előnye, hogy az általatok hozzáfűzött megjegyzések hasonló súllyal esnek latba mint az én írásom a főoldalon. Tulajdonképpen így értékesek az én írásaim, ha szabad egy kicsit szerénytelennek lennem. És akkor sorrendben haladva. Szerintem a PB gáz is büdösítve van mert ha sokat molyolok a gyufával megérzem. De miért is ne kellene büdösíteni? PB gáztól nem annyira fáj a felrobbanás? :)) Egyébként egyetértek veled cimbora, szappanos vízzel kell azt csinálni. A tűzoltókat én sem értem, lehet, hogy van valami amit mi nem tudunk. Egyetértek azzal is hogy - mint az írásodból is láttuk - néha elég nehéz megtalálni a szivárgás okát. Nálam egy gégecső ahhoz képest kismiska. Igaz erre én sem gondoltam de a gázszerelők már igen. A sajóbábonyi szivárgásra én is emlékszem, jól lehetett érezni, pedig elég messze van Miskolchoz. Igaz - és ez már Giginek szól - nem lehet mindegy az sem ki szaglássza azt a gázt. :) Nem vagyok én már nagyon fiatal lehet, hogy ez is közrejátszik. :)

Zsóka 2011.02.02. 10:04:02

Morgó! A kommentben utolsó bekezdésedre reagálva, bizony bizony nem mindegy, hogy ki szaglázza azt a gázt. Az 50-es ill. 60-as éveikben járó emberekben lassan és folyamatosan csökkenni kezd a szag és ízérzés. Az idősek kb. 40%-nál a szaglás jelentősen csökken. Ennek oka lehet: a kor, a nyálkahártya károsodása ill.sorvadása, szájüregi gyulladás, dohányzás elhízás ill. annak következménye a cukorbetegség. Ez egy természetes folyamat, mint minden a 60-as éveiben járó embereknél. Már semmi nem úgy működik.

Zsóka 2011.02.02. 10:05:50

Bocsi! Nem szaglázza ha nem szaglássza

ferko 2011.02.02. 11:40:55

meg ne sértődj, de gyufával ellenőrzni a gázszivárgást az Darwin díj gyanus eset :) most őszintén, milyen reakciót vártál? fellobban? felrobban? :) ui.: biztos én is sok hülyeséget csinálok :)

Morgómedve · http://morgomedve.freeblog.hu 2011.02.02. 18:48:05

Kedves Zsóka, köszönöm a hozzászólást, aláírom, hogy az én szaglásommal tényleg baj lehet.:) Ferko, tudod ez a gyufás dolog akkor nem túl veszélyes ha egy helyesen csatlakoztatott vezetékről van szó és a tömítés öregedése miatt szivárog egy kicsit a gáz. Ez kevés ahhoz, hogy a légtérben robbanásveszélyes elegyet hozzon létre, vagy a reduktoron és a gumicsövön keresztül visszafelé felrobbantsa a gázpalackot. Miután ez már a reduktor után van nyomása kicsi de még mindig nagyobb mint a környezeti nyomás, tehát a tömítetlenség mértékének megfelelően kifúj. Ha ehhez szikra is járul vagy a gyufa lángja meggyullad és szépen égni fog. Mint a gázgyújtó, vagy gáz égő. Csak a hatásfoka nem lesz optimális mert nem ilyen az ideális gázégő. Tehát szerintem robbanástól nem kell tartani. Ha viszont durva hibát vétünk a szerelésnél, például rosszul csavarozzuk fel a palackra a reduktort akkor ömleni fog a gáz és tényleg nagy balhé lehet belőle.

vajgerpeti 2011.02.02. 19:51:21

A tömítés nem öregedhet el mert előírás volt, hogy minden palackcserénél új tömítést kellett a palack és a reduktor közé tenni.Amit leírtál az egy helyen sántít: gumicső a reduktor után volt a tűzhely felé, és nem előtte a palackoldalon. Egyébként ráadásul bolondbiztos volt, mivel balmenetes hollandi volt a reduktoron. Egy helyesbítés az első hozzászólásomhoz: nem az illatosító anyag szivárgott be a házakba hanem a metán, amit bányászkörökben sújtólégnek szokás volt nevezni. Ennek kimutatására sokféle módszer volt régebben a sújtólég veszélyes bányákban: volt ahol halálraítélteket küldtek előre fáklyákkal, volt ahol kanári madarakat vittek le kalitkában, mert ezek kiválóan érzékelték a metánt. Te mint öreg bányász testvérem tudod hogy az elektromos érzékelők előtt időkben minden csapatnál legalább egy Davy lámpának kellett lennie, ahol ökölszabály volt, hogy ahány centit nyúlt fel a láng kb annyi % metán volt a főte alatt. Keserű emlékem ebből az időkből: én Tatabányán jártam általános iskolába, és 1952-ben amikor a széncsatát vívták a bányászok karácsony szent estén a XII-es aknában robbant a sújtólég. Ha jól emlékszem 83 vagy 86 ember veszett oda. Akkor voltam első osztályos és osztálytársaim egy része ott vesztette el édesapját. A PB palackot gyakran használták gyesznó pörzsölésre. A reduktor után egy lángszórószerű fejet csatlakoztattak rá és hajrá. Végül egy állítólag megesett és többször hallott sztori: a gyesznó elkábításához először a szájába nyomták begyújtás nélkül a cső végét, leszúrták, majd nekiláttak a pörzsölésnek. A malackában lévő gáz felrobbant és a bontás is megoldódott:)))Még a szomszédnak is jutott egy hátsó sonka törmelék.

Ismeretlen_26298 2011.02.02. 22:22:55

Stimmel, nem képzeltem teljesen magam elé. A palackból jön a gáz átmegy a reduktoron valamint a gumicsövön és bejut a gáztűzhelybe. Mondjuk akkor is igaz ha csak picit szivárog nem robban a gyufától, maximum kis láng keletkezik amit elolt az ember és megigazítja újra a dolgokat. Esetleg megkeresi az új tömítést amit a palackhoz adtak csak elgurult valahová.:) Hát igen, a tatabányai a legsúlyosabb volt Magyarországon. Olyan disznó perzselővel mi is perzseltük a disznót a falumban.

Fehér István János 2012.04.05. 18:26:05

A gyufás ellenőrző módszer másik, és sokszor döntő hibája az, hogy ha kis mértékű a szivárgás, akkor nem jelez semmit, a mosogatószeres víz viszont akár percekig is "gyűjti", és jelzi a szivárgó gázt.
süti beállítások módosítása